Många
av oss har besökt ett IKEA- varuhus i mer eller mindre kaosartade former. Vi har
slingrat oss runt i gångarna som lett oss från den ena avdelningen till den andra.
Men för att nå kassorna krävs det att vi passerar dekorationsavdelningen där
det bland annat finns doftande ljus, blommor och växter. Ett hinder för den som
är doftöverkänslig och allergisk.
När
Sara, ordförande för UA Uppland, besökte IKEA i Uppsala reagerade hon på just
detta. UA Uppland bestämde sig för att ta kontakt med IKEA- varuhuset i Uppsala.
De fick ett bra bemötande och IKEA var med på att försöka hitta nya lösningar. En
kortsiktig lösning är att personalen på IKEA tar kundvagnen förbi doftljusen
och blommorna medan kunden får gå tillbaka igenom hela varuhuset, hämta vagnen
vid kassorna för att sedan betala.
På
ett möte med andra som jobbar med kundrelaterade frågor, ska personen som Sara
pratade med, ta upp problemet och försöka förändra. IKEA behöver tänka om. De ska hålla kontakten och se vad som händer.
IKEA i Uppsala var i alla fall tillmötesgående men IKEA är en stor koncern som är
strikt styrd, så det kommer att ta tid.
HEJA
UA UPPLAND!
Erik, Kristoffer och Sara sitter i UA Upplands styrelse |