tisdag 22 december 2009

UA reser!

Ojojoj, manga i styrelsen aer pa resande fot just nu! 3 attondelar minst. Jag befinner mig till exempel i narheten av Himalaya i den vackra bergsstaden Darjeeling, Indien. Det ni! Jag skulle egentligen skrivit for nagra dagar sen men haromkring aer det lite osakert nar man kan fa tag pa en dator som fungerar tillrackligt val for att det ska vara vart att forsoka sig pa blogginlagg, tagresor med forseningar pa en 7-8 timmar kan gora att dagarna blir lite ovasentliga och det aer fullt upp med att utforska saker. Sa aer det men livet pa resande fot aer grymt bra. Sa annorlunda mot allt annat man gor i sin vardag. Speciellt har, i Indien, aer allt helt uppochnervant. Jag har rest forut i ostra och sydostasien men det har stallet aer inte som nagot annat. Manniskor overallt forstas. Fattiga manniskor. Barn. Tonaringar. Som vi liksom. Smuts, skrap, ljud, avgaser. Inte varldens basta stalle for en astmatiker alla ganger men med medicin och en scarf att dra upp over munnen sa aer man ratt safe. Kor pa gatorna, ja saklart. Sa aer det. Overallt. I rondeller, mitt pa vagen. Man blir inte ens forvanad. Apor ocksa, de tar ens tvatt fran taken i Varanasi. Jag kanner att jag ger en forvirrad beskrivning men det har stallet aer riktigt forvirrat, allt hander hela tiden samtidigt. Man vaxlar hela tiden mellan att alska det och att vilja gomma sig under en filt. Det senare gor man forstas inte, men fattigdom aer nagot av det vidrigaste man kan bevittna.
Haruppe i Darjeeling har vi hittat lite av det riktigt vackra Indien tror jag, bergstopparna som avlagsna skuggor runt en sluttning av te-odlingar, tempel, kyrkor, moskeer och hus. Det aer SA vackert. Och kallt. Inga element pa rummen direkt. Bergsluften kanns sa skon och alla dess vyer tar andan ur en hela tiden. Ak hit om ni far chansen! Pa tagresor i Indien rekommenderar jag att notallergiker tar eventuell medicin i forebyggande syfte dock for jordnotsforsaljare kommer pa pa varje station man stannar. Men faktiskt, pa finska flygbolaget Finnairs plan, som tog oss till Delhi for 10 dagar sedan serveras det snickers (av alla chokladbitar?) efter maten. Sa det aer inte nodvantigtvis varre har an hemma :). Vaga vinn! Man maste se sin varld. Dessutom maste man se Avatar som gar pa bio nu, vilken film alltsa!
Kram fran ett kyligt men underbart Darjeeling,
Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar