söndag 30 maj 2010

Solrosolja, Det är inte alltid nyttigt.

Varför ska alla chipsföretag använda solrosolja som en nyttig tillsats.
Fram tills nu mig veterligen, har det funnits två chipssorter som inte innehåller allergenet solrosolja. De chipssorter som har fungerat är Lättsaltade Lantchips och Ica grillchips. Nu i veckan upptäckte jag att de har bytt förpackning på Ica grillchips. De har nu även de börjat införa allergenet solrosolja. Detta innebär att jag som chipsfantast inte kan äta några chips förutom lantchipsen. Detta begränsar allergiker som inte kan äta solrosolja. Det är bevisat att det är nyttigare med solrosolja, men det kan även döda en människa. Vilket är viktigast? Vi människor äter en massa onyttiga saker dagligen, kan man inte då behålla rapsolja eller liknande som inte är ett allergen men som då är lite onyttigare och istället sluta äta på snabbmatställen och låta bli att införa ett allergen i alla chips?
Jag hoppas nu att Lantchipsen inte kommer följa trenden och även de införa allergenet solrosolja. Jag vädjar till producenterna som tillverkar Lantchipsen, att låta bli. Jag och många andra kommer gladeligen fortsätta köpa Lantchipsen som inte innehåller allergenet solrosolja.

Emmie Östling

4 kommentarer:

  1. Jag är också allergisk och mejlade Lantchipsen och de ska ev. byta till solrosolja till hösten. Hoppas de trycker det tydligt på förpacknignen också....

    SvaraRadera
  2. Neeeeeeeej,
    Skall vi starta en FACEBOOK GRUPP?

    SvaraRadera
  3. Såg att ni också är allergiska mot solros så är jag med. Kan inte äta en massa produkter, inga chips eller ostbågar heller. Produkterna man kan äta är ju inte de billigaste precis 😢 det är ju jätte jobbigt leta efter vad man tål för dessutom tål jag inte kokos heller och det finns I massor av produkter det med 😔

    SvaraRadera