torsdag 3 juni 2010

Tillbaka, och lite arg... och entusiastisk!

Hejhej.
Nu är det Madeleine Malmros som skriver denna vecka. Jag har varit föräldraledig i över ett år, men kom tillbaka i april. Vad det känns kul att vara tillbaka på vårt kära UA!

Som vanligt är det massor att göra, och det som ligger på mitt bord just nu är saker såsom handkasserapport, personalfrågor och Ungdomsstyrelseredovisning. Men än med exalterad är jag över två saker.
1. Almedalsveckan! UA kommer i år åka till Almedalen för att kolla in tillgänglighetsläget, väcka våra frågor på så många ställen vi bara kan och förhoppningsvis möta våra medlemmar som är där. Extra viktigt är det att närvara eftersom det är valår, men blir det så lyckat som jag tror kommer vi naturligtvis vara där i framtiden också.
2. Lägret! I år ligger lägret tidigare än de senaste åren, och det gör förstås att lägerförberedelserna ligger tidigare. Vi har sedan läge tillbaka haft fullt på deltagarfronten, så nu handlar det om information som ska ut, planering och resor som ska bokas.

När jag bokade lägerresorna häromdagen slogs jag återigen av hur galet det är att boka resor som allergiker. En resa som jag bokade höll jag på med i flera timmar. Mycket berodde på att det var en lång resväg, men också på grund av alla omkringdetaljer som ska fixas för att vi är allergiska. Efter 24 timmar ringde sedan SAS och meddelade att pälsdjursspärren inte gick igenom eftersom det var pälsdjur bokat på flyget. Puh. Varför ska det ta 24 timmar att se det undrar jag? Grr.

Behöver det verkligen vara så här krångligt att boka lite resor? Varför kan man välja att ta med pälsdjur men inte att välja ”allergivänlig plats” på internetbokningen till exempel? Och när man bokar tågbiljetter så vet SJ varken ut eller in med alla olika tåg de har. En del körs av dem själva, en del av deras egen regionalorganisation, en del av andra lokala entreprenörer såsom Tågkompaniet och liknande. Och när det är något annat än SJs standardtåg går det tydligen bra för SJ att bara svara ”ja men det är inte vi som kör, så då har jag ingen aning om hur vagnarna ser ut”. I ett fall fick jag order om att boka ett två timmar tidigare tåg bara för att de inte hade planritningar på sitt egna regionaltåg! Jag frågade om de på allvar alltså menade att tre fjortonåriga allergiska tjejer ska bli två timmar tidiga till lägret bara för SJ inte orkar kolla upp var pälsdjuren finns på tåget! Då blev det faktiskt fart och de ordnade saken. Puh! Nä, detta är verkligen en av de saker som UA behöver lägga ner jobb på i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar