torsdag 24 juni 2010

Nytt (allergivänligt?) jobb

För några veckor sen fick jag jobb på en bar här i Köpenhamn, en jättefin en med massor av trevliga människor. Det är en bar som också är café, biljard-hangout, visar sportevent på tv, har bordfotboll och dart samt allmänt trevlig atmosfär. Dock finns det några grejer som gör att detta aldrig kommer bli ett hak som vi allergicertifierar ( om vi skulle syssla med sånt).

1. Man får ta med sig egen mat och äta i lokalerna. Detta tycker många är väldigt trevligt men människor med luftburna allergier kanske inte håller med.
2. Det serveras jordnötter.
3. Det finns ett rökrum. Det är väl bara bra tänker ni kanske, att man begränsar rökandet. I Danmark är det okej att röka inomhus på ställen under en viss kvadratmeter och eftersom mitt jobb har hyfsat stora lokaler har vi alltså rökrum. All good - om det inte bara funnits en dörr och två dörröppningar. Och om folk faktiskt brydde sig om att stänga den dörren.
4. Alla i personalen, utom jag, röker. Och det är okej att ha rökpaus i köket, där vi tar hand om disken, hämtar nya glas, fyller på ölkaggar osv. Så även om jag kan undvika att hämta glas i rökrummet för det mesta så kan jag inte undvika att vara i köket.
5. Det är okej när folk tar med sig hundar in i lokalen. Det gör de visserligen inte under särskilt lång tid oftast men det händer.

Vad säger ni, allergivänlig bar of the year?

Såhär ser det dessvärre ut på rätt många ställen. Danmark har en bit kvar att gå helt enkelt.

Knus
Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar