fredag 12 mars 2010

Fika till alla!

Förut i veckan när jag var på mitt extrajobb fick jag ett sms från min chef som sa "fika kl. 14.00". Vad trevligt och kul tänkte jag, men insåg egentligen att jag nog inte skulle kunna vara så deltagande i själva fika-delen av träffen.

Hur som helst gick jag till lunchrummet kl. 14.00. Uppdukat på bordet stod någon sorts bull-bakelse, då det var en i personalen som fyllde år. Jag frågade om det fanns någon innehållsförteckning, men det fanns det såklart inte. Min chef såg ut att få lite ånger, men jag sa att det inte var någon fara.

Det kan inte vara lätt för en chef att tänka på att det kan finnas allergiker när de lyxar till det och bjuder personalen på fika. Jag är van vid att det inte finns alternativ till mig, så jag bryr mig egentligen inte så mycket längre om att jag får titta på när de andra fikar. Det som jag tycker är jobbigt är den där pinsamma stämningen som kan uppstå, den där stämningen av dåligt samvete från personen som bjuder på fika.

Det var en till allergiker i personalen, hon tålde varken gluten eller laktos sa hon. Men hon hade alltid med sig kakor i sin väska, utifall att det vankades fika någonstans. Jag fick en tankeställare och började fundera. Är det så jag borde handskas med mina allergier - genom att alltid bära med mig lite kakor i nödfall?

Jag insåg snart att det var en ganska löjlig lösning. Det är ju en sak att ta med sig fikabröd när jag vet att det kommer bli fika, men att bära med sig kakor "utifall att" känns bara konstigt. En lösning jag skulle tycka var trevlig vore om bagerierna sålde fika-korgar där det i alla fall finns mjölk- och glutenfria alternativ i. Och att det borde finnas innehållsförteckningar på allt fika i de korgarna.

Som extraarbetare förväntar jag mig inte att min chef ska kunna ha koll på mina matallergier. Det var mer det att incidenten väckte en tankeställare hos mig. Tänk vad bra om det alltid fanns fika till alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar