måndag 1 mars 2010

Allergiförvirring

I helgen har jag och min livskamrat haft en mysig weekend i Stockholm. Vi har bott på ett fint hotell, flanerat i staden och sett en teater.
Det var under lördagsmorgonens hotellfrukost som jag återigen blev påmind om restaurangpersonalens okunskap (eller ignorans?) om födoämnesallergier.

Jag får efter många om och men tag på en servitris för att fråga henne vad brödet innehåller.
- Jag undrar vad brödet innehåller, eftersom att jag är allergisk mot mjölkprotein och ägg?
- Jaha, ja men då ska du få glutenfritt bröd, svarar servitrisen.

Den här begreppsförvirringen händer alldeles för ofta när man som födoämnesallergiker skall äta ute tycker jag. Människor i största allmänhet tror att en allergi enbart är gluten- och/eller laktosintolerans, som medför "lite ont i magen" om man får i sig det. Borde inte restaurangpersonal ha bättre koll på allergier än människor i största allmänhet?

Har du egna berättelser om hur din allergi har satt käppar i hjulet för dig när du gjort en resa, inrikes eller utrikes, en dagsutflykt eller en backpackerresa?

Unga Allergiker samlar nu in information om vilka problem ni, våra medlemmar, har upplevt inför eller under en resa. Det kan vara allt ifrån en dagsutflykt till Flen, via en kryssning till Helsingfors till en aupairvistelse i England till en backpackerresa i Asien. Dela med dig av dina erfarenheter, så kanske vi tillsammans kan göra något för att förbättra resesituationen för oss unga med astma och/eller allergi! Kolla in enkäten här

Varma vinterhälsningar från
er vik.generalsekreterare Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar