måndag 22 februari 2010

Ignorerat funktionshinder?

I fredags hände något märkligt, eller ska jag säga tragiskt, mig. Jag skulle som representant från Unga Allergiker delta i ett möte med flera andra ungdomsförbund som jobbar med funktionalitet. Bland annat deltog vårt systerförbund Svenska Celiakiungdomsförbundet, Ung med psoriasis, Unga rörelsehindrade, Unga hörselskadade med flera. Ett möte om hur vi kan samarbeta och tillsammans stärka varandra.

Spännande och intressant! Men det var det som hände innan själva mötet som var märkligt, och tragiskt.

Min vana trogen hade jag i god tid innan mötet meddelat mina födoämnesallergier, då jag visste att det skulle bjudas på fikabröd. En timme innan mötets början fick jag ett samtal från ansvarig på ett av ovanstående ungdomsförbund som meddelade att
- När vi var på ICA igår och köpte fika, så hittade vi ingenting som var både laktosfritt och inte innehöll ägg, så...

-Jaha, det var konstigt, det brukar finnas en del i frysdisken om inte annat. Dessutom är jag mjölkproteinallergisk inte laktosintolerant, som jag skrev i mitt mail, svarade jag.

Vi diskuterade vidare och samtalet avslutades med att jag skulle få köpa mitt eget fikabröd eller vara utan.

Frågan jag ställer mig är: om inte de andra ungdomsförbunden som jobbar med funktionalitet förstår vår problematik, vilka ska då göra det?

I möteslokalen fanns såväl hörselslingor som hiss för att de andra ungdomarna med funktionsnedsättningar skulle kunna delta på samma villkor. Men varför är det så lätt att glömma bort eller ignorera vårt dolda funktionshinder?
Var är respekten? Och förståelsen för att jag faktiskt kan dö av att få i mig ägg eller nötter. Vilka andra kan dö av sina funktionshinder? Nej, jag tänkte väl det.

Nu blev mötet bra ändå. Trots att jag fick sitta och äta min medhavda matlåda medan de andra åt fikabröd och kakor. Men fasen så irriterad jag blir!

Jag kräver inte att de ska veta lika mycket om mina allergier som jag gör, men de kan väl i alla fall kosta på sig att fråga om de inte vet? Inte skulle väl jag ringa en timme innan mötet började för att säga "jag kom på att vi inte har någon ramp till vår trapp, tror du att du kan ta med dig en egen?"

Nej, det är inte okej. Det är dags att säga i från! Slå näven i bordet du också nästa gång du blir felaktigt behandlad för att du är allergisk!

Många kramar från
er vik.generalsekreterare Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar