fredag 5 februari 2010

Nu ska McDonald´s kunna mer om allergi!

Jag vet inte hur ofta jag får ”komma ut” och samtidigt representera min allergi. Jag tänker att det är nästan varje dag, i alla fall några gånger i veckan. Speciellt de dagarna då jag träffar nya människor eller går ut och äter.
Det är okej för mig att, då och då, påminna om att jag är laktosintolerant och inte tål fisk eller skaldjur, men att behöva informera om vad det innebär, varje gång, är inte lika kul.
Jag måste erkänna att jag inte känner mig så trygg när restauranger och/eller caféer inte ens vet vad deras mat eller bakverk innehåller. Inte heller hur de ska bemöta eller prata med mig om min allergi. Men snart kanske det blir en ändring!

Astma- och allergiförbundet har nu börjat med att certifiera restauranger. Detta innebär att restauranger får utbildning när det kommer till födoämsallergi, hantering av mat och redskap samt hur man bemöter en allergisk gäst på rätt sätt.
För att en certifiering ska bli godkänd måste restaurangen uppfylla dessa krav:
• Ha kunskap om matens innehåll.
• Kunna informera om matens innehåll.
• Hålla isär råvaror och redskap i köket.
• Hålla rent.

McDonald’s är först ut att bli certifierade. Ca 220 restauranger, runt om i Sverige, har blivit utbildade och är nu mer kunniga när det kommer till allergi.

Visst är det toppen, nu har vi bevis på att vi kan KRÄVA att vi får ett bättre bemötande. Att vi slipper suckar och stön. Nästa gång du får ett dåligt bemötande, på McDonald’s, så är det DU som ska sucka och stöna!

Så här ser symbolen, för "Tryggare mat" ut ---->

Gå vidare här, för mer information om certifieringen.

Hoppas du haft en bra vecka!

Kram!
Sofie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar