onsdag 3 februari 2010

Konferenshelg, påverkansarbete och en tågresa.

För två helger sedan var jag på konferens med Unga Allergiker.
Styrelsen, kansliet och flera medlemmar var på plats för att inspireras och prata påverkansarbete i olika former.
Katarina Bergström, från Värdskapet AB, gästade oss och pratade om värdskap och hur man välkomnar en ny medlem. Seher Yilmaz, från LSU (Sveriges Ungdomsorganisationer), pratade om påverkansarbete och vi fick lära oss hur man skriver ett pressmeddelande.
Linus Olofsson, från Studieförbundet Vuxenskolan, berättade om hur man går från dröm till verklighet och lärde oss ett utryck - DO IT!
I mellan varven åt vi och utbytte erfarenheter. På kvällen fick jag chansen att brotta ner vår generalsekreterare, Madde Pettersson, i sumobrottning. Jag lyckades! Mycket roligt må jag säga. Allt som allt var helgen fylld med mycket pepp och inspiration.

Under helgen kom diskussionen om nötter upp flera ggr. Att nötter får finnas på allmän plats är något som kan ställa till det rejält för allergiker.
Det komiska i detta var att jag på tåget hem hamnade i en vagn med en parfymaffär, en nötmissbrukare och en apelsinälskare. I alla fall kändes det så. Ett tag tog parfymdoften över, för att senare försvinna pga. nötdoften och som grädde på moset kom senare apelsindoften. Det var som uppgjort för att någon skulle få en allergisk reaktion. Som tur var verkade det inte finnas någon allergiker eller astmatiker i vagnen och det var då jag blev påmind, ännu en gång, om vilket osynligt handikapp allergi och astma är.
Det kändes som om jag fick en allergisk reaktion under den där tågresan. Symptomen var lätt röd hud, irritation och slembildning. Senare kom jag på att det var nog arg jag var. Jag ångrar än idag att jag inte gick fram till parfymaffären, nötmissbrukaren och apelsinälskaren och sa ifrån. Hur annars ska de få reda på att det inte är alla som mår bra av parfym, citrusfrukter och/eller nötter? Jag missade enkelt och bra påverkansarbete! Nästa gång lovar jag att jag ska säga till, lova det du också!

Kram!
Sofie

1 kommentar:

  1. Visst blir man arg när man stöter på sånna människor som inte alls tänker sig för? Men jag tror du har rätt - man måste prata med dem för att de ska förstå. Nästa gång jag träffar på nötätaren ska jag också säga till : )

    SvaraRadera