onsdag 17 april 2013

Luftburen allergi!

Jennie här från förbundsstyrelsen!
Som ni kunde läsa i det senaste blogginlägget så har jag ett projekt via min skola (Halmstad Högskola), om att gå ut och prata om luftburen allergi för barn i mellanstadiet. Samtidigt nämner jag även om vad Unga Allergiker är för en förening. Jag tog upp några exempel på vad luftburen allergi är, vad som händer om man får en allergisk reaktion och några exempel på vad man kan vara luftburet allergisk mot (t.ex. nötter, parfym, citrusfrukter osv.) Och jag gav dem tips på vad de bör tänka på, att inte bara fråga kompis brevid om denne är allergisk utan fråga alla som finns runt omkring. Jag tog även upp en del om problamtiken med kollektivtrafiken, luftburen allergi (de ovan nämda) & även pälsdjursfrågan. Alla kan ju inte åka kollektivtrafik och det är något vi måste ändra på.
Detta sker alltså i Halmstad kommun, idag var jag ute på min första föreläsning.
Jag var på Bäckagårdsskolan i en 4:e klass, det var riktigt roligt och det jag skulle säga bara flöt på.
Det var ännu roligare att eleverna hade så många frågor, de allra flesta hade jag bra svar på. De ville gärna dela med sina kunskaper de kunde om allergi också, vilket jag absolut uppskattade!
Jag fick tag på denna skolon efter att jag satt en dag och ringde runt till olika rektorer och undrade om det var någon skola som ville ta emot mig, detta var den enda skolan jag fick tag på, men nu blir det att ringa runt igen och få tag på flera skolor, mitt mål är att i alla fall fått komma till 4 skolor.
Efter jag pratat klart och frågorna hade tagit slut fick de fylla i en enkät om de tyckte att de jag tog upp var intressant/lärande, vad lärde dom sig osv.
Så nästa vecka ska jag sätta mig att gå igenom enkäterna och sammanställa resultatet, tyckte de att det var bra att jag kom och pratade om det?

Det tycker jag, för det är en väldigt viktig aspekt att belysa!
Om ni har några funderingar eller något tips så är ni så välkomna att höra av er till mig! :)

Ha en bra fortsatt vecka!

/ Kram Jennie
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar