onsdag 24 augusti 2011

Problematik i studentlivet

Jag ska påbörja en civilingenjörsutbildning nu till hösten och är just nu mitt upp i mottagningsveckorna. Det är galet roligt och full rulle hela tiden!

Mottagningsveckorna har dock gjort att jag har fått upp ögonen för en del problematik man som allergiker/astmatiker kan stöta på i studentlivet. Till exempel röks det i princip utanför alla ingångar till skolbyggnaderna och det finns askkoppar utplacerade vid de flesta av dem.

Det som har gjort mig mest upprörd var när vi hade en gissningstävling i kårhuset. Priset till de vinnande lagen var anteckningsblock, medan de förlorande lagen fick en påse godis i tröstpris. Trevligt tänkte jag och började förnöjt smaska på innehållet, tills dess att jag insåg att det var nötgodisar.

Jag är inte allergisk mot nötter, men jag vet hur pass vanligt det är med luftburen allergi mot nötter. Och att det då delas ut nötgodis i kårhuset, där massvis med studenter passerar varje dag, kändes otroligt puckat. Alla ska kunna vistas i skolmiljö utan att bli sjuka, det är en rättighet! Så nu tänker jag sammanfatta mina synpunkter och skicka mail till studentkåren, så att de får koll på vad som behövs tänkas på.

Har du liknande problem på din skola? Ta tag i saken och gör din röst hörd!
//Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar