lördag 27 augusti 2011

Påverkar du din kommun?

Den här veckan har jag läst på lite om hur kommunen fungerar och hur man kan påverka den. Det har verkligen lett till att jag fått upp ögonen för att skicka in synpunkter till min kommun. Jag känner lite att det är synd att jag inte lärt mig mer om det här tidigare. Jag har kännt till ett tag att det finns något som heter medborgarförslag, men aldrig fattat vad det är eller hur jag kan använda det. Medborgarförslag kan vem som helst skriva och är motsvarigheten till politikernas motioner. Ett medborgarförslag skickas till kommunen och måste diskuteras i kommunfullmäktige. Det är ett sätt för medborgarna att få tala i frågor som rör kommun och landsting.

Men nu har jag lärt mig att man också kan skicka in synpunkter till sin kommun. Det kan var idéer, funderingar, klagomål eller bara beröm.

Jag tycker inte om att gå runt att klaga utan att faktiskt försöka göra något åt det. Men det är inte lätt att ändra på något när man inte vet hur man ska säga ifrån eller till vem. Jag tror dock att en hel del som irriterar mig i min vardag kommer från det samhälle jag lever i. Jag tycker det är viktigt att man ska vara medveten hur man kan påverka sitt samhälle. Det borde finnas mer upplysning om att och hur man kan påverka sin vardag! Medborgare borde veta vart att de kan skriva förslag och skicka i synpunkter till kommunen.

Sen jag började jobba på unga allergiker är det otillgänglighet som framförallt stör mig i samhället. Det kan vara att folk röker fel plats, att det finns parfymerad tvål på vårdcentralen eller att man får äta apelsin på bussen. Det är typiska saker som man faktiskt kan tycka till om som berör kommunens verksamhet!

Min första synpunkt till min kommun ska bli att berömma dem för att de har skyltar i busskurer som ber folk att inte röka där, men också uppmana dem att göra dem större eftersom de knappt syns.

Vad blir din första synpunkt till kommunen?


/ Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar