onsdag 5 oktober 2011

Farligt att vara lättlurad

Att göra grupparbeten på en lördag är inte alltid så roligt, men ibland så illa tvunget. För att göra den nödvändiga pluggstunden som ägde rum i lördags lite roligare bestämde jag mig för att bjuda mina kamrater i projektgruppen på fikabröd.

Av principskäl brukar jag försöka undvika mjölk och andra animaliska produkter så långt det går. När jag stod och valde mellan fikabröden, som låg travade i påsar med innehållsförteckningar, letade jag därför efter något utan mjölk och ägg. Personalen som jobbade där frågade om jag letade efter något särskilt, varpå hon föreslog en påse med bullar efter det att hon fått höra vad jag ville ha. Bra service tänkte jag, men skummade snabbt igenom innehållsförteckningen - och nog innehöll den kärnmjölk i alla fall. Detta påpekade jag för personalen varpå hon svarade att kärnmjölk minsann inte alls var "animalisk mjölk" utan mjölk som kom från pressade kärnor och frön.

Då jag själv har varit allergisk mot både mjölkprotein och olika sorters frön började varningsklockorna att ringa. Men jag ville heller inte säga emot personalen. Varför skulle hon ljuga för mig om en sådan sak?

Efter ett snabbt besök på wikipedia en timme senare insåg jag att kärnmjölk, naturligtvis, kommer från komjölk. Som tur var är varken jag eller någon av mina kamrater allergiska mot detta, så vi mumsade förnöjt i oss bullarna och skrattade lite åt hur lättlurad jag kan vara. Slutet gott allting gott (även bullarna).

Det jag vill säga med inlägget är egentligen bara att Du känner bäst till Dina allergier. Låt ingen annan förklara för dig vad du tål eller inte tål (om det inte är en läkare såklart, för de brukar ju oftast ha koll).
//Nina

3 kommentarer:

  1. Du skulle änna haft en smartphone med dig och googlat upp kärnmjölk! LOL

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Det jag vill varna alla för är Mcdonalds.
    Jag kan inte förstå hur dom har fått tillstånd att säga att maten är allrgisäker när den inte är det. Vi i vår familj har inte ätit på Mcdonalds på massvis med år just pga. mat allergin och risken att något ska gå fel.
    Men efter att ha läst att dom har ändrat sina regler och fått godkänt av astma allergi förbundet kände vi oss något trygga. Min syster är svårt allergisk mot soja så hon fick beställa en hamburgare med glutenfritt bröd för den vanliga vete hamburgaren innehåller soja. Men är man som jag så dubbel kollar man allt extra noga. Det visar sig att ketchupen även den innehåller soja! Så hennes sojafria gluten hamburgare blev just en dödsfälla!Dom anställda var lika förvåndade som jag blev sedan började vi gå igenom deras olika maträtter. Pomfritten är friterde för sig själva men andra friterade rätter går alla ner i samma olja gång på gång. Kyckling nuggets med sesam, äppelkakor, munkar mm. Dom säger att allergenerna inte kan överleva i den höga tempraturen. Men där har dom fel! Jag har själv kommit hem från skolan när jag var yngre och friterat mina egna hemgjorda pomfritts i vår rapsolja och blivit svårt sjuk. För bara några timmar tidigare så hade min mor gjort sesams bollar och sedan silat oljan och helt glömt bort att säga något till mig när jag kom hem. Efter det så kan ingen säga till mig att allergenet inte finns kvar. När det kommer till rostningen av hamburgebrödet så sker det även på samma rost. Det vanliga slätta brödet, det med sesam på, extra fiber brödet och även det glutenfria. När det kommer till kryddningen så görs det direkt på grillen, så rester av salt, peppar och vad vet mer finns kvar på grill ytan och följde med allas hamburgare. Så tål du inte peppar så får du peppar endå. Hur kan det bara gå till så?
    Även små mängder sätter mitt liv i fara och även min familjs. Hur många vet om detta, det är ju inte som dom meddelar hur allt går till väga när man står där och gör sin beställning.
    Skulle man då ens beställa något, är ens liv inre mera värt en 9:- för en hamburgare?
    Som tur är så lyckades jag hindra min syster från att ta första tuggan på hamburgaren och även min mamma. Jag själv kommer aldrig att ens gå in på Macdonalds mer.

    Men jag hoppas att detta kan hjälpa andra från att bli svårt sjuk! Och att ni även skulle kunna meddelar flera om detta. Tack på förhand.

    //Sofia

    SvaraRadera
  3. Hej Sofia!

    Tack för dina varnande ord, det var inte kul att höra! Jag tycker absolut att du ska skicka vidare dina åsikter och erfarenheter till de som arbetar med "Tryggare Mat" (som är certifieringen McDonalds har fått): http://astmaoallergiforbundet.se/Page.aspx?catid=217&pageid=384

    På så vis kan förhoppningsvis dina åsikter nå fram till någon som kan gå vidare med dem och förhoppningsvis driva igenom förändringar på McDonalds.

    Klart vi har rätten att gå ut och äta!
    //Nina, Unga Allergiker

    SvaraRadera