onsdag 30 september 2009

Den senaste tiden har jag tänkt lite mer än vanligt på det här med att vara allergisk och åka buss.
Tar man med sig hund när man ska åka buss så ska man sitta långt bak i bussen, och man allergiker som åker buss ska man sitta långt fram. Alla som ska åka buss går på längst fram i bussen. Så är man allergisk och sitter långt fram itron om att man inte ska bli utsatt för något anfall så har man fel, hunden passerar ju den allergiska på vägen längre bak i bussen. Är det även en ouppfostrad hund så ska den hälsa på alla den ser innan den kommit bak i bussen. Är det även mycket folk kan det ta längre tid för hunden och dess ägare att komma längst bak eller helt enkelt stanna långt fram i bussen. Och för oss allergiska kan det innebära att vi måste gå av bussen och vänta på nästa eller helt enkelt behöva åka in på sjukhus.

Det är även matförbud på bussar, men ofta är det ändå någon som inte tänker och tar upp sig en apelsin börjar skala och fyller bussen med apelsin lukt och allt som flyger från en apelsin när man skalar. För mig och många andra är det ett stort problem. Senast i fredags fick jag hoppa av efter bara 2 stationer och åka in på akuten däör jag spenderade resten av den dagen och missa bland annat ett viktigt prov i skolan.

Jag tycker att hundar ska få gå på i dörren som är längstbak i bussen, då behöver den inte passera en stackars allergiker. Och matförbud på bussar borde tas mer seriöst. Skärpning alla bussbolag eller så börjar vi allergiker att kräva limosiner som färdmedel.

/ Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar