tisdag 8 september 2009

En hyllning till cykeln!

Mina värsta fiender ombord på bussen är parfym-tanten, djurälskaren och den tomma plånboken. En del människor tänker inte på sina medtrafikanter när de sprutar på sig ljuva dofter eller kelar med sina djur. Detta är naturligtvis oacceptabelt, men dagens läge ser oftast inte bättre ut. Kommunaltrafiken, med sina dyra priser, tänker helt klart inte på passagerarnas ekonomi. Jag har kommit fram till ett faktum:

Att åka kommunalt är inte alltid en trevlig upplevelse.

Miljömedveten som man ska vara är det ju inte ett allternativ att ta bilen. Dessutom har jag ingen bil. Och hur billigt är det med bensin egentligen? För en student blir det makaroner med ketchup till middag i så fall. Igår såg jag över min ekonomi och började inse ett nytt faktum:

Det måste ske en förändring i plånboken.

Då jag satt med en kopp te i min hand gick ett ljus upp för mig. Det finns ett sätt att slippa alla otrevliga upplevelser som kan uppstå på morgonbussen. Det finns ett sätt att rädda min ekonomi.

Idag började jag morgonen med att cykla till skolan. För att peppa mig radade jag upp alla de fördelar som cykeln har:

- slipper jobbiga medtrafikanter
- är gratis
- ger motion, vilket är bra för min astma
- miljövänligt

Dessutom tog det inte mycket längre tid än vad det skulle ha gjort om jag åkt buss. Från och med nu ska jag börja cykla mer. En hyllning till cykeln!

Vi ses längs cykelvägen!
Mvh
Nina Nilsson, ledamot Unga Allergikers riksstyrelse

1 kommentar:

  1. Håller med, här från cykelns mecka (Uppsala), önskar vi lycka till med cyklandet^^

    SvaraRadera