fredag 9 april 2010

Rapport från Danmark

Igår när jag satt på mitt lilla kvartersbibliotek på Østerbro i København och somnade över mina danskspråkiga texter om psykologin bakom subjektets tillblivelse kom det in en dam med en hund bland hyllorna. Ingen sån där liten fånhund heller utan en riktig hund strax över knähöjd med massor av päls. Jag blev lätt chockerad förstås, i min värld har man inte hundar på bibliotek. Jag har nog aldrig nånsin sett en hund på ett bibliotek. Jag hoppades att damen i fråga, som såg väldans (nästan irriterande) vänlig ut under hela brottsförloppet, skulle kasta en blick åt mitt håll och få syn på min snygga Unga allergiker-vindjacka som hängde över min stolsrygg, få en förskräckt min och kasta ur sig några "Undskyld!" för att sedan marschera ut med hunden i friska luften igen. Detta skedde dock icke och när jag senare tittade på dörren till biblioteket kunde jag inte hitta en enda förbudsskylt gällande hundar. Hm. Märkligt. Hundarna måste dela med sig av sin saliv för att jag ska få några problem av dem så jag överlevde och kunde sova vidare i min bok. Men ändå. Danmark är ett farornas land.


Och apropå tillgänglighet, den här bilden är från mitt trapphus. Hissen börjar gå på första våningen, EFTER trappan. Lycka till med barnvagnar, kryckor, rullstolar och sparkcyklar!


Kram från farliga Danimarki / Ida den äventyrlige

2 kommentarer:

  1. Hej, Jag heter också Ida och bor i Køpenhamn sen 5 år tillbaka och ær sjælv svårt allergisk, och danmark ær værkligen fel land att vara allergisk i. Jag har fått allt från canser mediciner mot mina eksem till att få depritions medicin, før att læknarna tror att man kan inte må bra om man ær så allergisk som jag ær. Det finns ingen kunskap någonstans, inga produkter i affærerna før allergiker eller førståelse från røkare eller djurægare. men det ær bara att kæmpa på den bæsta kunskapen har man sjælv.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    För att inte tala om hur dyrt det är! Jag har sett glutenfritt knäckebröd på ett ställe och det kostade nära 40 danska kronor för ett litet paket. Outrageous! Jag önskar att den danska motsvarigeheten till oss var mer aktiv, har du haft någon kontakt med dem?

    SvaraRadera