måndag 26 april 2010

Det stora glasstestet!

Våren är här i de flesta delar av landet, och man kan börja ana sommaren bakom hörnet! Så fort jag tänker på sommar tänker jag på sol, bad och glass… Vilket fick mig att fundera vad för nya glassar som dyker upp i år. Alltid lika spännande är att kika på DNs glasspanel (och de övriga tidningarnas för den delen). Hela 17 nyheter har räknats upp.

Med relativt nyfödda ögon på områdena allergi och intolerans så började jag fundera vad för glassar kan man äta om man t.ex. inte tål mjölk/laktos? Det första jag upptäckte var att ca 80% av alla ”vårens nyheter” är gräddglassar i en eller annan form. ”Jäkligt jobbigt för laktosintoleranta!” Var det första som flög genom mitt huvud. Denna grupp får nöja sig med isglassarna Solero pineapple och Lilla Anna. Vilket enligt testpanelen inte var några höjdare direkt! Efter detta började jag titta på nötter, jordnötter gluten osv och insåg det skulle vara intressant med en tydlig och fin tabell för detta.

Och vips så har vi oss en fin bild där alla de 17 nya glassarna jämförda mellan sex olika allergener, soja, mjölk/laktos, gluten, ägg, nötter och jordnötter. Hoppas ni hittar någon glass ni kan äta i vårsolen! Kommentera gärna om ni har andra glasstips för den allergiske eller intoleranta personen.



//Cliff

3 kommentarer:

  1. Jag ser fram emot Marianne strut, Magnus Gold och Ben & Jerry's Peanut butter cookie dough! Mums!

    SvaraRadera
  2. Jag mailade faktiskt GB nu i veckan om att de borde ta fram en mjölkfri glass, typ tofuline fast pinn eller strutglass. Men de var inte alls med på noterna... tyvärr!

    SvaraRadera
  3. Är det uppmärksammat att E410-E412 som kan finnas i isglassar som stabiliseringsmedel är baljväxter och kan ge sojaallergiker symptom? Själv reagerar jag på Piggelin ex.

    SvaraRadera