torsdag 8 april 2010

Att blogga eller inte blogga...

Jag är och har aldrig varit en bloggande person. Har gjort ett fåtal privata försök och även hamnat i sammanhang där jag bloggat på bloggar delade av många. Att skriva är för mig att skriva en dikt eller en novell, bloggande ger mig inte så stora kickar alls har jag upptäckt.

Något helt annat som däremot gör mig lycklig är tillgänglighet. Att se att det finns människor och instutioner som lägger krut på att öka tillgängligheten i samhället ger mig hopp! Idag var jag t. ex. i en kyrka som hade en rad fri från bänkar för rullstolsburna. De hade även väldigt bra utrustning för personer med nedsatt hörsel. Att det tänket finns gör världen lite ljusare för mig!

Tillgängliget för rullstolsburna är för mig en självklarhet. Men tillänglighet för allergiker och astmatiker, för vem är det en självklarhet? Det är en fråga jag ställer mig själv ofta. Folk äter nötter och citrus överallt, kollektivtraiken har regler för pälsdjur som inte kommer allergiker till nytta och skolor har så dålig ventilation att elever tvingas gå gymnasiet på distans.

Jag tog mitt I-landsproblem till bloggointresse och skrev något vettigt (tror jag?). Tänk om vår omvärld kunde vara lika konstruktiv och se till att samhället blev helt fritt från funktionshinder till följd av bristande tillgänglighet.

Tillgänglighet for the world!
/Fredrik

1 kommentar:

  1. Det finns mycket att göra för att ventilationen i skolorna ska bli bättre! Håller helt med att skolornas ventilation är undermålig, i de flesta fall :( Här kan man läsa lite mer om detta faktum.
    http://ventilationen.wordpress.com/2013/05/02/allergi-astma-och-dalig-ventilation/

    SvaraRadera