onsdag 15 maj 2013

Sammanställning av enkäterna från skolan ang. luftburen allergi.

Hej! Jennie här från förbundsstyrelsen.
Igår gjorde jag mina 3 sista föreläsningar om Unga Allergiker och luftburen allergi på Vallåsskolan. Jag har träffat 1 klass på bäckagårdsskolan och 3 klasser på Vallåsskolan, jag tog kontakt med 15-20 olika rektorer via mail/telefon och dessa var de som lockade. Av alla jag tog kontakt med fick jag heller inte något svar överhuvudtaget. Men mitt mål var i alla fall att mist ha haft 4 olika föreläsningar, så jag lyckades med det i alla fall. Jag var inne hos två olika klasser i årskurs 4, en i årskurs 5 och en i årskurs 6. De fick enkäter efteråt som de kunde besvara och det är vad detta blogginlägget ska handla om, sammanställningen av alla 72 enkäterna som jag har fått ihop.

Fråga 1: Föreläsningen om luftburen allergi var givande lärorik.
Instämmer inte alls                                                       Instämmer helt
                              1             2           3             4          5
Medelvärdet: 4,24

Fråga 2: Det var lätt vad som presenterades.
Instämmer inte alls                                                      Instämmer helt
                             1             2            3             4         5
Medelvärder: 4,47

Fråga 3: Det var intressant att lyssna på.
Instämmer inte alls                                                   Instämmer helt
                              1           2               3           4       5

Fråga 4: Detta lärde jag mig: (jag gjorde en sammanfattning av det här & använder vissa citat).
De lärde sig att det finns en förening för barn med allergiker (Unga Allergiker). De lärde sig att det finns luftburna allergiker, att några utav dom vanligaste är nötter, citrusfrukter och parfym. "Jag har lärt mig att vissa inte kan använda parfym eller känna lukten av andras". De lärde sig hur allvarligt det kan bli utav att använda parfym. De lärde sig att det finns nötter på tåg, flyg och biografer och att många inte kan befinna sig på dessa platserna pga. detta. Det var även många som lärde sig att på tågen brukar det finnas en fjurvagn och om det finns det ska man sitta där med sina djur och ingen annanstans. Nötter kan vara farliga för dom som är allergiska. Man ska inte ha nötter eller citrusfrukter på tåg/buss eller flyg. "Jag lärde mig att jag måste fråga alla på bussen om de är allergiska mot t.ex. nötter, om dem är det så ska man undvika att äta det, man ska fråga ALLA och inte bara kompisen". Man ska alltid vara försiktig att öppna en nötpåse eller skala en apelsin när man är runtomkring folk man inte känner. Vart man är ska man ALLTID fråga ALLA om det finns några allergiska. Om man är allergisk kan det påverka sitt liv riktigt mycket. "Jag lärde mig att många är allergiska mot mat, även vilken sorts mat man kan vara allergisk emot". Vissa allergiker kan växa bort. Om man har en förälder som är allergisk är chansen stor att man själv blir allergisk för att det går i generna. Det är många som har allergi.
Sverige är ett av de länderna som har mest allergi. De lärde sig att Halland är det friskaste länet i Sverige, dels för att det finns en sådan bra natur där.
(Dessa föreläsningarna gjordes alltså i Halmstad kommun!)

Fråga 5: Vad var bra och vad skulle kunna bli bättre? (om det jag berätta om osv., här har jag valt att skriva ut citat).
"Allt var bra, man fick lära sig mycket om allergi, inget var dåligt. Man förstod allt bra. Bra Jennie".
"Allt hon berättade var roligt att förstå".
"Det var redan bra, inget behöver ändras".
"Det var helt okej, inget behöver ändras".
"Det var bra, bara tänk på att inte säga "Ehh" hela tiden".
"Det var bra att du berättade för då vet man att man inte ska ha nötter eller citrusfrukter på tåget eller bussen".
"Det var bra att du förklarade så att man förstod, det var lätt att hänga med".
"Det var bra att du sa att man inte skulle ha saker som man vet att andra är allergiska emot, t.ex. nötter, citrusfruktet, pälsdjur och parfym".
"Att de finns de som hjälper till att förbättra för de som är allergiska".
"Det var bra att få veta att man ska vara försiktig. Det kunde bli bättre om folk var försiktiga".
"Presentationen var bra".
"Att hon berättade lite för snabbt. Det var bra information".
"Att lära sig mer, det är alltid kul. Vet inte vad som skulle kunna bli bättre".
"Allting var bra, man förstod vad du mena".
"Det som var bra att man fick lära sig mer om allergi. Jag vet inte vad som skulle kunna bli bättre".
"Det var bra att det finns en förening som håller i aktiviteter där dom hjälper dom som inte kan gå på bio på grund av nötter".
"Att fler ska tänka på andra och att det finns folk som redan bryr sig".

Av de övriga så var det 52 stycken som svarade: "Allting var bra" och 3 stycken som svarade "ingenting".
Detta har även varit en lärdom för mig, och det är bra att man får lite kritik som man kan ta med sig till framtiden som om att någon tyckte att jag pratade lite för snabbt och att någon tyckte att jag sa "Ehhm" för många gånger, det är sådana saker man alltid kan ändra på.
Detta har varit intressant och roligt, och det är lite synd att det är över nu när jag börjar bli grym på det hela! ;)
Men nu ska projektrappotering om detta skrivas till skolan & här har ni fått ta del av resultat av enkäterna.

Hoppas att ni tycker det var intressant läsning, och jag tycker det var väldigt intressant att få läsa igenom allt som dom har skrivit och att de trots allt tycker det var intressant och att det lärde sig något utav mig. Vi har nog några framtida medlemmar till Unga Allergiker i dessa klasserna också, för de flesta visste inte att föreningen fanns till (ingen verkar veta det). Jag delade även ut ett kort där dom kan läsa mera om luftburen allergi och där finns adressen till Unga allergiker, jag tyckte det var intressant när jag fick frågor om hur man blir medlem och vad man får ut av att vara medlem.

Detta har varit superroligt, och vem vet... det kanske blir mera av detta i framtiden?

/ Med varma hälsningar JENNIE!

 

1 kommentar:

  1. "De lärde sig att det finns luftburna allergiker, att några utav dom vanligaste är nötter, citrusfrukter och parfym. "Jag har lärt mig att vissa inte kan använda parfym eller känna lukten av andras". De lärde sig hur allvarligt det kan bli utav att använda parfym. De lärde sig att det finns nötter på tåg, flyg och biografer och att många inte kan befinna sig på dessa platserna pga. detta."

    Det bör väl tilläggas att parfymeanvändning också begränsar människors möjlighet att vara med i många sammanhang, både i jobb och privat. Precis som allergi mot nötter luftburet.

    Bra att ni lär barnen. De ska tidlig drillas om de ska bli goda vuxna.

    SvaraRadera