söndag 14 juni 2009

En utbildning, eller två?

Jag har det senaste året gått en utbildning genom Unga Allergiker kallad Ung Med Makt, UMM. En riktigt bra utbildning/mentorsprogram för unga i ledarposition.
På min ”fritid” läser jag även på Umeå Universitets program för Internationell Kris och Konflikthantering, IKK.

Två utbildningar med olika fokus men med liknande modeller. Hur tänker jag nu?
Jo det finns nämligen ett antal modeller kring hur en organisation är uppbyggd, hur förhandling/feedback (i stort sett samma sak, tro’t eller ej) fungerar samt hur vi kan hantera konflikter som uppstår.
UMM med fokuserar mer på människan i organisationen och hur du som ledare påverkar och kan förändra en situation medan IKK ser det hela i ett större perspektiv med stater/organisationer som utgångspunkt.

Att ha gått dessa två utbildningar och samtidigt vara aktiv i UA har gett mig oerhört mycket som person och som ledare. I de två utbildningarna har jag mest varit förvirrad. Det har varit svårt att separera UMM från IKK och tvärtom. På föreläsningar i UMM har jag ibland suttit och tänkt det här är väl en självklarhet eller det här har vi redan gått igenom. Och det är exakt samma tankar som jag haft på föreläsningarna i Sollefteå. Mest extremt var det i vintras då vi hade en kurs i Organisation, ledarskap och förhandling under osäkra villkor, hmm… min vardag. Under den kursen hade jag riktigt svårt att separera mitt ideella engagemang, UA och studierna från varandra. Kanske lika bra, det blev ju inte så mycket att tänka på då, allt var ju trots allt sammankopplat.

Jag kan i vilket fall som helst säga att jag efter två år på IKK och ett genomfört mentorsprogram (UMM) har utvecklats som människa och inte minst som ledare.

Mvh
Erika Sohlberg, vice förbundsordförande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar