måndag 15 juni 2009

Hata pollen gör man även i Japan

Sverige och Japan. Olika delar av världen med helt annorlunda kultur. Men en sak har vi gemensamt - vi är less på hösnuvan som våren för med sig!

Jag har tillbringat 10 månader i Japan. Jag har inte speciellt mycket allergier, trots detta hade de jag bodde hos svårt att förstå varför jag inte kan äta nötter och vissa frukter. I Japan är det inte så vanligt med allergier, speciellt inte födoämnes-allergier.

Att semestra i Japan som allergiker kan vara lite kämpigt ibland, eftersom alla inehållsförteckningar står skrivna med kinesiska tecken. Men ett bra tips är att kontakta någon som kan japanska, t.ex. Japanska Ambassaden i Sverige. Att översätta sina allergier till japanska underlättar mycket! Då kan man fråga om hjälp, bara man har med sig sin allergi-lista. Även om många japaner kan ha svårt att förstå sig på dina alleriger kommer de att hjälpa dig. Japaner är välldigt hjälpsamma och snälla!

Jag gick i en japansk gymnasieskola. Den med dammallergi har det inte lätt där kan jag meddela. I Japan finns det ingen städpersonal vid skolorna (förutom privatskolorna). Därför får eleverna städa hela skolan själv. Men det hela går mest ut på att dra runt dammet med stora golvmoppar. Och ordet "våttorka" är det nog ingen som förstår innebörden av.

Men när våren, med sitt underbara solsken och fågelkvitter, kom nalkandes hände det något konstigt. Helt plötsligt började nästan alla japaner gå runt med masker för ansiktet! När jag frågade varför svarade de "pollenallergi". Mina kompisar förklarade för mig att nästan var 3 japan lider av pollenallergi!

I stort sett tycker jag att det japanska samhället har mycket kvar att förbättra när det kommer till funktionsnedsättningar. Till exempel är bussarna små och trånga, och antagligen i stort sett omöjliga att komma in i om man sitter i rullstol. Det som var bra var att de hade många markeringar för synskadade nästan överallt. Det skulle nog kunna behövas mer av i Sverige. Jag tycker att vi ska lära oss av varandra!

Slutligen: Att åka utomlands under en längre period kanske låter jobbigt för den med astma eller allergi. Men om man planerar noga finns det många saker som kan göras i förväg för att underlätta sitt resande. Även om det kan verka läskigt att åka iväg tycker jag det är viktigt att man inte begränsar sig. Med bra planering och förforskning kan många problem lösas. Att utforska världen är något även för oss allergister!

Kram Nina

1 kommentar:

  1. Oh, vill verkligen höra massa mer historier från Japan (o kanske ta en sväng dit själv :P )

    Kram

    SvaraRadera