måndag 21 mars 2011

Erika S: Att delta på lika villkor

I fredags och lördags samlades 10 pers från Norden på Scufferiet för att diskutera den relativt nya nordiska organisationenNordisk förening för unga med funktionsnedsättningar och hur vi går vidare med vårat arbete.

Det är en härlig röra med människor jag är verkligen lyckligt lottad som får lära känna alla. Jag har dessutom under vårat halvår tillsammans lärt mig hur jag ska kontrollera min irritation i vissa frågor som i UA är helt självklara. Jag pratar bland annat om rökare och rökning.
När jag tidigare har åkt iväg på möten så har det dagarna innan växt en slags irritation mot att vissa ser det som sin rättighet att röka under mötet, och jag ser det som en rättighet att kunna delta på lika villkor utan att må dåligt.
Döm om min förvåning när en av rökarna i fredags kom fram till mig och sa "jag har slutat röka".
Jag vet inte om jag har haft någon inverkan i hans beslut men det är skönt att kunna delta utan att utsättas för passiv rökning.

/Erika S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar