torsdag 3 mars 2011

Var Gustav Vasa glutenintollerant?

Gustav Vasa åkte längdskidor den 9 mil långa sträckan mellan Sälen och Mora med endast en stav. Till minne av detta, den återvändande Gustav Vasa, hålls varje år skidtävlingen Vasaloppet. Ifall Gustav Vasa kunde åka Vasaloppet idag hoppas jag att han skulle få två stavar - för det är ju trots allt roligast när alla kan delta på så lika villkor som möjligt.

Därför blev jag så glad då jag i måndags åkte Vasaloppets Öppet Spår. Arrangörerna hade verkligen tänkt till så att vi åkare skulle få så lika förutsättningar som möjligt. Vid vätskedepåerna var buljongen som delades ut grönsaksbuljong för alla vegetarianers skull och det fanns glutenfria bullar för de med glutenintollerans. Det fanns folk som kunde bättra på skidornas valla, så att de som var okunniga på att valla fick hjälp, och i spåret gjordes det plats för de personer som hade med sig en ledsagare.

Var Gustav Vasa glutenintollerant, så det är därför det delas ut glutenfria bullar under Vasaloppet? Knappast. Det handlar om empati och förståelse för att vi alla har olika förutsättningar. Olika förutsättningar i vår vardag och olika förutsättningar för att genomföra Vasaloppet. När folk har insett det och gjort vad de kan för att så många som möjligt ska kunna delta på lika villkor, då blir jag glad. Så glad att jag faktiskt orkade ta mig genom de 9 milen (med lite astmamedecin i midjeväskan).

Vad kan Du göra för att de i Din omgivning ska kunna delta?
//Nina

1 kommentar: