torsdag 31 mars 2011

Jobbar man grattis om man jobbar ideellt?

Jag har varit ideellt engagerad i en organisation i 3,5 år. Flera gånger när jag har åkt iväg på långa arbetshelger med organisationen har jag fått höra ”ska du göra det där helt gratis? Ingenting betalt?”.
Jag tror aldrig att jag har jobbat helt gratis. Jag har förvisso inte fått betalt i pengar som man kan se, men jag har fått betalt i en hel del andra saker som är helt ovärderliga och som jag kommer att ha med mig långt mycket längre än pengar.

Mitt ideella engagemang har gett mig betalt i vänner. Många människor som jag har mött i min organisation hade jag aldrig lärt känna annars. Jag har mött människor som har utmanat mig, som inspirerat mig och som trott på mig. Det nätverket som jag skapat kommer jag ha nytta av hela mitt liv. Jag har också fått betalt i självförtroende. Jag började som en tjej som inte riktigt visste vad hon tyckte och som hade svårt för att hitta sin egen åsikt. Till att idag vara en tjej som känner stark för vissa saker och har lätt att brusa upp om någon inte tycker samma. Jag har fått självförtroendet att våga tycka och göra saker.
Men framförallt har jag fått betalt i kunskap. Allting som jag lärt mig tack vare att vara ideellt engagerad hade jag haft svårt eller inte kunnat lära mig lika bra någon annanstans. Jag har lärt mig ta en idé till verklighet, att skriva en budget, att genomföra projekt, att mingla med nya människor, hur demokrati fungerar och mycket mycket mer som jag nog inte ens fattar att jag lärt mig. Den kunskapen kommer jag att ha med mig hela mitt liv och det tror jag kommer att hjälpa mig långt mycket längre än vad pengar skulle ha gjort.

Jag tror på ideellt enagemang och jag tror att om människor kämpar för att dem tror på någonting och för att dem vill göra något för andra människor tillsammans med andra människor då får man också det bästa resultatet. Så tror inte ideellt engagemang kommer att innebära att du sliter häcken av dig helt gratis. Ideellt engagemang är ömsesidigt, det handlar både om att ge någonting och att få någonting tillbaka. Om du ger, så kommer du också bli belönad!

// Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar