fredag 18 mars 2011

Joanna har koll på olika tekniska grejer - Gästblogg

Hola!

Joanna här, hoppas ni känner igen mig. Jag har funderat en massa på tillgänglighetsanpassningar på senaste tiden och det hela mynnade ut i bland annat detta inlägg. Läs och njut!

Jag har arbetat mycket med funktionsnedsättningar på senaste tiden. Dels genom mitt
engagemang inom UA, självklart, men också i skolan. I höstas skrev jag min c-uppsats om hur man hanterar frågor som rör anpassningar för personer med funktionsnedsättningar när man planerar att bygga nya bostadsområden här i Göteborg. Det var ett överraskande positivt resultat. Enligt Plan- och bygglagen (den lag som reglerar vad man måste visa hänsyn till när man planerar nya områden) så är det endast personer nedsatt rörelse- och orienteringsförmåga som man måste anpassa miljöer för. Okej? Varför? Troligtvis för att lagstiftningen är lite väl slow och för att man ofta ser en funktionsnedsättning som något synligt. Alltså, något man kan se på en person och därför har osynliga funktionsnedsättningar hamnat i skuggan. Synd.
Förhoppningsvis kommer det att ske en förändring inom en snar framtid om otillgänglighet förs in i diskrimineringslagen som en diskrimineringsgrund. Äntligen!

Hur som helst, tillbaka till uppsatsens resultat. Den förvaltning som är ansvarig för
utformandet av gatumiljön i Göteborg är Trafikkontoret. Så under hösten satt jag och läste alla deras anvisningar och policies om hur de planerar och bygger miljöer tillgängliga för personer med funktionsnedsättningar. Här kommer då det positiva: de har i sina anvisningar och policies struntat i hur Plan- och bygglagen begränsar tillgänglighetsanpassningar för personer med nedsatt rörelse- och orienteringsförmåga, och skrivit ett fantastiskt kapitel om anpassningar för oss allergiker/astmatiker! Kolla in kapitel 14 här http://www.tpu.tkgbg.se !

Så här skriver man under rubriken Vegetation ” Vid val av växter är det viktigt att tänka på att vissa växter kan orsaka besvär för allergiker, astmatiker och överkänsliga. Det vanligaste allergiframkallande ämnet är pollen. En annan orsak till reaktioner är växter med stark doft”. Sedan följer ett långt kapitel om vilka träd som inte ska planeras i grupp, i närheten av bostäder, förskolor, skolor, parker och så vidare, för att inte öka pollenspridningen. Bra initiativ från Göteborgs sida!

Okej, nästa ämne: the wheelmap. Vad är en wheelmap? Jo, det är en app som finns till
appletelefoner (hoppas att den sprider sig vidare till andra tillverkare också!). Och vad går den ut på då? När man öppnar den får man upp en karta över området där man befinner sig och vilka ställen (alltifrån parkeringsplatser till caféer, museum, bibliotek osv) i närheten som är tillgängliga för rullstolsburna personer. Asbra sak, speciellt om man sitter i rullstol då.
Min tanke just nu är att en variant av denna app borde finns anpassad för oss alla allergiker/astmatiker. Jag ingen apptekniker eller apputvecklare, men jag hoppas att en astma/allergiapp kommer finnas på marknaden inom en snar framtid! Om det nu ligger i marknadens intresse att utveckla wheelmapen, borde ju astma/allergiappen också göra det (iaf med tanke på att antalet personer med rörelsehinder är ungefär den samma som antalet astmatiker/allergiker.

Okej, jag håller tummarna och hoppas att jag snart kan se i mobilen var jag kan fika utan att få i mig nötter! Det var allt från mig för denna gången. Nu ska jag trotsa det hemska vädret och låtsas att det är vår!

Joanna Fehler
- en gammal räv med koll på olika tekniska grejer

1 kommentar:

  1. Vad häftigt det skulle vara med en "allergi"-app!

    SvaraRadera