lördag 10 september 2011

Charmen med styrelsearbete

Hösten har kommit och styrelsearbetet har dragit igång på allvar nu efter sommarens "uppehåll" (bortsett från Almedalsveckan och lägret på Island). Förra veckan var jag på Astma- och Allergiförbundets planeringsdag, vilket var trevligt och inspirerande, och nu i helgen är det möte med förbundsstyrelsen.

Att sitta med i förbundsstyrelsen är något som jag verkligen tycker är ett roligt och spännande uppdrag. Vi i styrelsen träffas ungefär var och varannan månad för att diskutera och planera förbundets arbete, efter de riktlinjer som vi fick av riksöverläggningen. Mellan möten arbetar jag med saker som jag har tagit på mig under styrelsemötena, vilket t.ex. kan vara planerande inför sommarläger och att hålla kontakt med andra ungdomsförbund. Ibland åker jag även iväg på roliga saker, så som LSU:s Repskap och Astma- och Allergiförbundets konferenser.

Det som är bra med UA är att det finns så många olika saker som jag kan arbeta med, och att jag får möjligheten att vara med och påverka det förbundet gör. Jag får också träffa en massa roliga människor och lära mig nya saker om påverkansarbete, tillgänglighet och ungdomars inflytande.

Om du tycker det låter spännande med styrelsearbetet så tycker jag absolut att du ska testa på det! Antingen genom att haka på din närmaste lokalföreningen och engagera dig där (eller varför inte starta upp en egen lokalförening med några kompisar så att du kan vara med och forma den från grunden?!), eller genom att vänta på riksöverläggningen 2012 och anmäla ditt intresse att sitta med i förbundsstyrelsen. Oavsett vad du väljer så har du en spännande period framför dig - så ta chansen och engagera dig!

Hör gärna av dig om du undrar över något.
//Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar