tisdag 20 september 2011

Det behöver inte vara så svårt

För några månader sen flyttade jag ihop med en kompis som är allergisk mot en hel del saker. När jag först träffade henne tyckte jag verkligen synd om henne och tyckte det måste vara så himla jobbigt för henne att laga mat. Hon är bland annat allergisk mot vetemjöl och mjölkprotein. Men nu när vi har bott ett tag ihop börjar jag få lite mer perspektiv på det. Jag vill inte förringa att vara allergisk mot födoämnen men ibland tror jag att okunskap gör det så mycket svårare än det behöver vara. När jag fyllde år ville jag laga mat och baka något som hon kunde äta, och jag fick verkligen insikten att det inte var så jobbigt. Jag använde det receptet som jag redan hade och bytte ut mjölk till soya och vetemjöl till havre. Det blev minst lika gott och inte ett dugg svårare.

Matlagning handlar om att vara kreativ och kanske måste man vara extra kreativ när man inte kan använda sig av alla ingredienser, men är man det så går det att laga mycket god allergivänlig mat. Det finns också mycket recept på nätet över mat som är allergivänlig. Bland annat har astma och allergiförbundet en hemsida som heter matnyttigt.se som innehåller en massa recept. Att det inte behöver vara så jobbigt att laga allergivänlig mat är något som jag tycker att fik och restauranger också kan ta till sig och erbjuda mer allergivänlig mat och få fler nöjda kunder!

Jag tycker hela tiden att jag upplever att det behövs mer kunskap om allergier. Det är där det brister och gör att det blir svårt för folk att förstå och allergier blir något konstigt och annorlunda.

Jag tycker om att laga mat till min kompis jag ser det som en utmaning att göra mat som hon också kan äta som är god och inte det enklaste man kan komma på. Det är därför det är bra att både Unga Allergiker och Astma- och Allergiförbundet finns och kan sprida kunskap om allergi och gör samhället mer tillgängligt!

/ Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar