fredag 26 juli 2013

Gästinlägg: My går mot ett friskare liv

Idag publicerar vi ett inspirerande gästinlägg. Det är en av våra nyaste medlemmar, My, som
skriver om hur bättre matvanor lättade hennes besvär med astma och allergier! 


Okej. Är Ventolinen nedpackad? Epipenen ligger redo ja. Hmm… den har väll inte gått ut än? Japp, allt verkar vara nedpackat i min rosablommiga handväska. Det borde det ju vara, jag har ju kollat tre gånger.

Det där händer ALLTID när jag ska ut någonstans. Vare sig jag ska ut på restaurang eller bara en snabbis till affären. Därför är jag ALLTID tio minuter försenad. Stackars mina tjejkompisar, de måste vara begåvade med stort tålamod för att stå ut med mig alltså. Egentligen är det inte nödvändigt att titta tre gånger i min rosablommiga handväska. Det är egentligen inte nödvändigt att titta ens en gång. För jag har då inte fått en allergichock på tre och ett halvt år. Låt mig ta det från början.

Det var en gång en liten stor My på ERROR kilon. Alltså, hur väger man ERROR kilon? tänker du kanske då. Jo, det kan jag tala om! Om man väger så mycket att vågen inte klarar av att ange siffror, då visar den ERROR istället. Och min våg gick ändå upp till etthundrasextio kilo. Det var många ERROR i mitt liv på den tiden. Inte nog med att jag var väldigt överviktig, eller fluffig som jag väljer att kalla det, så var jag också väldigt sjuk. Jämt. Hela tiden. Med regel utan undantag! Jag hade så mycket astma att jag fick ta min korttidsverkande 10 gånger om dagen. Jag fick allergichocker jämt, vilket innebär att jag åkte in till akuten en gång i månaden i snitt. Och inte nog med det, jag var jämt å ständigt förkyld. Allt detta resulterade i att jag hade 70 procents frånvaro från skolan och fick därmed inga gymnasiebetyg. Surt va? Ja, det va ruskigt jobbigt. Det var ruskigt jobbigt att jämt ligga i sängen å snörvla. Att se berget av näsdukar växa å att må allmänt kass. För det är ju så med oss astmatiker å allergiker, vi blir ju sjukare oftare. Vårt immunförsvar är ju mer påfrestat än alla andras! Så det sög, stenhårt! Men idag, tre och ett halvt år senare, så stensuger inte mitt liv! Tvärtom! Det är GÖÖÖRbra änna!

My led av besvärlig astma och hade svåra allergier.
Nu lever hon ett lättare liv! 

Hela mitt liv vändes uppåner genom att jag började käka annorlunda! Jag kastade ut alla konstgjorda produkter genom fönstret och köpte hem naturliga råvaror! Jag kastade även ut alla kolhydrater jag hade i skafferiet! Det blev ingen mer ris, pasta, potatis eller några andra kolhydrater! Jag bytte ut matlagningsgrädden mot riktig vispgrädde och margarinet mot riktigt smör! Och VIPS så fick jag ett helt nytt liv! Ett liv utan astma och med lindrigare allergier! Från att behöva ta min astmamedicin tio gånger per dag, så tog jag den ca 1-2 gånger i veckan. Och då var det vid ansträngning och inte ”helt från tomma intet”. Jag tror nämligen att det var kolhydraternas fel att jag var så sjuk i astma, allergier och förkylningar. Kolhydrater bryts snabbt ner till socker i kroppen och socker verkar inflammerande i vårt system. Dessutom tror jag att de beror på alla tillsatser som finns i vår mat. Då man vill ta bort fett i ett livsmedel utsätts detta för massa konstiga kemikalier och industriella processer och massa kemiskt producerat bös tillsätts istället för fettet. Som förtjockningsmedel och E-ämnen. Det är jag övertygad om att det inte är bra för oss. Jag är övertygad om att alla dessa konstiga tillsatsämnen belastar vår astma och våra allergier. Genom att välja feta produkter slipper du många utav dem. Jämför matlagningsgrädde med vispgrädde, eller Lätta med Bregott, så får du se! Du om någon är ju van att kolla på innehållsförteckningar. Det är ju vi som är allergiska.

Genom att välja bort alla konstig mat och börja äta naturligt istället så blev jag inte bara av med astma och allergier. Jag blev även av med 73 kilo! Häftigt va? Att man kan gå ner i vikt å bli frisk på något så enkelt som fett. På tre och ett halvt år har jag inte behövt åka in till akuten en endaste gång. På tre och ett halvt år har jag inte behövt vara förkyld mer än 2 gånger (och då direkt efter intag av stora mängder kolhydratsrik mat). Jag har helt enkelt fått mitt liv tillbaka! Jag har även fått mina betyg tillbaka. Efter att ha lagt om min kost så kunde jag plugga upp mina betyg, och idag studerar jag till civilingenjör och har aldrig haft en omtenta. Det enda som hänger kvar är ansträningsastman, men den lättar för varje kilo jag går ner!

Nu kanske du funderar på vad jag egentligen är allergisk emot. Jo, det ska jag tala om. Jag TROR jag är allergisk mot ägg, fisk, fågel, kyckling, skaldjur, kiwi, tomater, soja, pälsdjur, damm, pollen och kvalster. Undrar du varför jag skriver tror beror det på att jag faktiskt inte vet längre. Jag har inte fått en allergisk reaktion sedan jag la om min kost, men inte heller vågat äta mina allergener än. Följderna kan ju bli katastrofala om jag fortfarande är allergisk. Då kan jag ju faktiskt dö. Men jag lever ett sådant underbart liv utan alla mina allergener ändå! Så jag klagar inte! Många frågar mig om det inte är jobbigt att vara så allergisk som jag är. Det frågar dom säkert dig också. Men jag tycker inte alls det är jobbigt faktiskt! Jag väljer att se det som en gåva! Jag är ju van att läsa på innehållsförteckningar, så det blir inte så jobbigt för mig att samtidigt kolla upp om produkten innehåller kolhydrater. Jag är också van att tjafsa med kyparen på restaurangen, och därför blir det inte så jobbigt för mig att be honom ta bort potatisen och ersätta med sallad! Du vet, det tycker många som inte är allergiska är jobbigt, men det tycker inte jag! Min allergi gör att jag kan göra kloka val i kosten, och därför är min allergi en gåva. Jag har det lätt förspänt så att säga. Allt beror ju på hur man ser på saken, eller hur?

Och du, en sak till! Häromdagen så sprang jag min första löprunda UTAN att behöva astmamedicin! DET var en sådan enorm vinst för mig att jag fortfarande hoppar upp och ner av glädje när jag tänker på det!


KÖSS


My har också en blogg där hon skriver mer om sin vardag, kolla gärna här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar