tisdag 2 juli 2013

#Hardutänkt

Har du tänkt på  på hur mycket barn och unga exponeras för påträngande tobaksmarknadsföring i sin vardag?

#Hardutänkt på att barn och unga varje dag utsätts för påträngande marknadsföring av tobak. Det trots att vi i Sverige idag har en lag som ska reglera att marknadsföring av tobak inte får vara just påträngande eller uppsökande. Visst är det konstigt? Det tycker vi också. Speciellt när det rör sig om en dödlig produkt, som genom marknadsföring i form av lockande och missvisande namn och design framställs som ofarlig.
Vi har tänkt på det här, och dessutom finns det ett par lösningsförslag, som är väl beprövade i andra länder. För att komma till rätta med problemet bör Sverige införa neutrala paket och exponeringsförbud. 

Vår kampanj #hardutänkt är nu igång i Almedalen! Texten ovan finns på informationskorten som hör till  kikarna som delas ut på Almedalen. Du kanske känner igen dem från barndomen? Nu är det inte bilder på Disneyfigurer längre, utan bilder som visar hur påträngande tobaksmarknadsföringen är idag. Kikarna delas ut till olika politiker och makthavare som borde svara ja på frågan #hardutänkt?

Vi fortsätter vårt viktiga påverkansarbete här i Almedalen och hoppas ni följer oss och hjälper till att sprida vårt budskap på twitter, instagram och Facebook.
 Barn- och äldreministern, Maria Larsson var en av de första
 att titta in i ungas vardag genom kikaren.

Kattis Ahlström, generalsekreterare på BRIS kikar in vår kampanj

John Dalli och Elin från A Non Smoking Generation
Följ hashtagen #hardutänkt på Instagram, där samlas alla bilder!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar