måndag 8 juli 2013

Styrelsemedlemmen Linnea sammanfattar Almedalen

Jag var väldigt spänd och förväntansfull att få åka på Almedalen! Vi hade hört många spännande historier om allt som hade hänt under de tidigare almedalsveckorna, så jag var både nyfiken, lite nervös och glad. Jag kom fram till Visby mitt i natten, och jag var extremt glad att jag fick sova ut innan almedalsstressen tog över! De andra startade tidigt på morgonen och gick på olika seminarium. (Ett seminarium är när några människor pratar/diskuterar om ett ämne, och publiken lyssnar och kan ställa frågor.) 

I år hade Unga Allergiker inga egna seminarium eller aktioner. (Med en aktion menas att någon/några utför en aktivitet med syfte att påverka politiker/organisationer/företag/föreningar/människor). Vi gick mest på andras seminarium/aktioner och försökte lyfta våra frågor och synpunkter! Vi lyssnade vi på flera intressanta seminarium och tog med oss ny kraft och nya synvinklar på astma & allergi-frågor.

Jag hade en föreställning, innan Almedalen, att vid seminarium skulle de försöka locka så mycket människor som möjligt till seminarium. Och helst dem som tyckte olika. Så att de skulle kunna påverka dem att ändra sina ståndpunkter. Jag trodde till exempel att de skulle försöka locka rökare till ett anti-röknings seminarium, och att rökarna skulle vilja sluta efter det. Jag förstod senare hur omöjligt det skulle vara. Ingen vill ju gå på ett seminarium om något de tycker är ointressant. Jag tror snarare att seminarium handlar om att tända glöden hos de intresserade som har samlats på seminariet  Eftersom alla bara går på seminarium de tycker är intressant och spännande, så borde talarna oftare vända på perspektivet, och försöka få de som kommit för att lyssna att bli nya inspiratörer till ett rökfritt liv. Vi hade i år en kampanj om hur tobaksbolagen marknadsför sina tobaksprodukter mot barn och ungdomar, med Smart Ungdom och A Non Smoking Generation. Det är därför det blir mycket rökning-prat.

För att inte skriva en uppsats om allt som hände så ska jag försöka avrunda det nu. Jag skulle vilja sammanfatta  Almedalen med orden; Många människor, mycket intressant, gratis mat & dryck (men inte allergianpassat), många rökande människor (finns en hel del att göra på den fronten), bra väder, dåligt väder, politiker, kändisar, nya bekanta, skratt, värme och ett vackert Visby!

Det roligaste under veckan tycker jag var när vi träffade de andra funkis- och ungdomsförbund! Det var hemskt roligt att få träffa dem och börja lära känna dem. Jag tror att vid nästa års almedalsvecka borde vi funkisförbund anordna någonting stort! Och verkligen väcka frågan kring tillgänglighet! För Almedalen är långt ifrån tillgängligt för alla! Men det ska vi nog kunna ändra på!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar