söndag 8 november 2009

Bli inte sjuk.

Det är bara min åsikt just nu.

Om du har matallergi, bli inte sjuk i en annan sjukdom. Om du nu har en sjukdom/funktionshinder som t.ex. matallergi och får en till sjukdom som behöver läggas in för behandling; var då övertydlig med din matallergi.

Jag blev nyligen inlagd på sjukhus på grund av ett annat funktionshinder, vi kan kalla den ”sjukdom nummer 3” . På grund av sjukdom nummer 3 skulle jag äta så kallad ”skonkost” de första dagarna, men hur mycket skon är det för magen och mig ifall den förbeställda maten innehåller saker som jag inte tål? Hur många gånger ska jag behöva påpeka att jag är allergisk mot vissa saker, hur hög är patientsäkerheten när jag kommer från en undersökning snurrig på morfin och får lunch innehållande mjölk?

Som tur är så är jag bara laktosintolerant inte mjölkproteinallergisk, så jag får bara en fint uppsvullen och krånglande mage. Tänk vad vackert, att få en allvarlig allergisk reaktion när du ligger på sjukhuset…(läs ironi)

Som tur var jag tillräckligt frisk, fast jag låg på sjukhus, för att kunna säga nej och kunna fråga; ”Vad är det i denna mat?” ”Vad är det i saften” ”, om och om igen. Men vad händer om jag blir sjuk igen i sjukdom nummer 3, så sjuk att jag inte är ”medveten” om vad jag stoppar i munnen? För det var ju ingen annan på sjukhuset som hade koll på vad jag kunde äta förutom just jag.

Vad händer ifall mina vänner i Unga Allergiker som har svår intolerans mot ägg/mjölk/någonting annat blir sjuka i någon annan sjukdom och ska få mat på sjukhuset? Eller om någon som är fiskallergiker luftburet blir svårt sjuk i något annat; det serverades trots allt fisk dagligen när jag gjorde min första vecka på sjukhuset.

Så jag säger det igen, bli inte sjuk; och bli definitivt inte multisjuk. Jag är uppe i tre sjukdomar/funktionshinder, vilket är två för många. Villig att lotta ut dem.

Anna Svanström
Riksstyrelsen Unga Allergiker

2 kommentarer:

  1. Hej Denna kommentaren har inget med inlägget att göra men jag måste bara få veta en sak.
    Jag är jätte allergisk mot äppla. Jag klarar inte av att vistas i samma rum som någon som äter äpple för då får jag andnöd.
    Finns det någon mer än jag som lider av detta?
    Maila gärna i så fall till: dricka_popcorn@hotmail.com
    Eller gå in på drickapopcorn.blogg.se och lämna en kommentar

    Kram Liza =)

    SvaraRadera
  2. Hej jag åkte før några veckor sedan in med amulans till sjukhuset. Jag hade fått i mig hasselnötter vilket jag är super allergisk mot. Jag fick ligga kvar på sjukhuset i ett dygn. Men eftersom jag är jätte allergisk mot bl.a mjölkprotein, ägg, fisk, skaldjur, nötter, tomat, kakao, vetemjöl och kokos så fanns det ingen mat som jag kunde tåla på sjukhuset. Så min pojkvän fick gå och köpa falafel med ris på en take away. Det tycker jag också är dåligt!! Man måste som du s¨ger vara väldigt uppmärksam på vad man får i sig till och med på sjukhuset.

    SvaraRadera