tisdag 14 september 2010

Demokratisk rättighet och skyldighet

I år 2010 är det riksdagsval (och val till kommuner och landsting förstås) och i en demokrati som Sverige har vi rätten att utöva den demokratiska rättigheten att rösta. Men se det inte enbart som en rättighet, det är din skyldighet att rösta. Din skyldighet att nyttja din röst till det du vill ska forma Sverige de kommande fyra åren.

För mig har det inte varit ett lätt val. Jag lyckades få ner mina alternativ till två partier och jag har blivit mer och mer frustrerad ju mer jag pratat med partirepresentanter, det finns alltid något jag inte håller med om. De senaste dagarna har jag dessutom mest fokuserat på frågor där min åsikt skiljer sig mot partiets. Bra val? Kanske, jag har fått ifrågasätta mycket, men desto mer har jag fått inse att det inte finns ett endaste parti som jag till 100% kunnat lägga min röst på.

Det blev ett taktiskt val för mig.
Och jag stödjer helhjärtat kampanjen Rösta Demokratiskt! samtidigt som jag är glad för att ungdomsorganisationen Ungdom Mot Rasism kämpar så hårt för sin sak! Alla UMR:are där ute, keep up the good work!

Och till alla UA:are rösta på söndag eller förtidsrösta! Och rösta demokratiskt!

/Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar