onsdag 22 september 2010

När något som skapar tillgänglighet blir otillgängligt.

Hejsan,

Som ni kanske redan vet bor jag i Gävle och åker därför tåg varje morgon. På vägen till tåget ser man alltid massvis med konstiga, roliga och knepiga saker. Jag brukar inte bli arg över att hitta nya saker att titta på i min hemstad men en morgon blev jag riktigt förbannad faktiskt. Bilden till vänster visar en blindskriftstavla som är ganska vanligt på tågstationer nuförtiden. Men ser ni, det är några puckon som ställt cyklar framför. Hur tror de då att en synskadad person ska kunna använda tavlan?! Äntligen har man gjort Sveriges tågstationer liiite tillgängligare och då förstör andra (förmodligen) seende människor. GRRR!
Detta visar återigen att vi måste vara ännu tydligare i vårt budskap när det kommer till tillgänglighet.
Jag skulle vilja jämföra denna situation med en annan situation då allergi eller astma är inblandad men kommer inte på någon bra just nu. Gör du?

Kram!

Sofie Lindberg, projektledare

2 kommentarer:

  1. Jag skulle jämföra det med restauranger/butiker med rökförbud som samlar människor som röker precis utanför ingången. Hur ska man då kunna komma in i sagda restaurang/butik?

    /Erika

    SvaraRadera
  2. Jättebra förslag Erika! Att jag inte kom på det själv.

    / Sofie

    SvaraRadera