söndag 26 september 2010

Nordisk förening för unga med funktionsnedsättningar

Så då var den här helgen "avverkad". Helgen i Oslo har gett mig ett driv som jag saknat lite tidigare. Den beslutsamhet jag känner idag har jag nog aldrig riktigt känt.

Men ska jag bli irriterad över personers okunskap för att känna det här drivet? Jag tycker det verkar överdrivet... men nu är det så.

Att träffa andra nordiska förbund som arbetar med funktionsnedsättningar har varit oerhört givande. Men än en gång har en livshotande funktionsnedsättning glömts bort, nämligen allergi.

Jag tycker inte att det är okej att ha rökpauser på ett möte där det samlas människor. Speciellt inte när det ska diskuteras frågor såsom funktionsnedsättning och tillgänglighet.

Jag tycker inte att det är okej att placeras i ett fack för att jag har en funktionsnedsättning. Jag har samma rättigheter som alla andra och behöver inte särskiljas från någon annan (mer än att vi alla individer är olika).

Jag tycker inte att det är okej att folk struntar i mina åsikter bara för att jag inte kommer från en organisation med företrädare i hela Norden.

Men...
Jag tycker att det finns mer att göra.

Jag tycker att det ska till en förändring i attityd hos alla, även personer med andra funktionsnedsättningar.

Jag tycker att i år är rätt år för att göra den skillnaden.

Jag tycker att vi tillsammans ska sträva efter ökad tillgänglighet för alla.

♥ Erika

1 kommentar:

  1. Hur kan man tycka att olika funktionsnedsättningar är "olika viktiga"?! Sånt här gör mig frustrerad!

    SvaraRadera