tisdag 4 januari 2011

Lokalförningarnas årsmöten - en chans att göra sin röst hörd!

Hejsan!
Detta är mitt första inlägg på den här bloggen, känns roligt att äntligen göra min röst hörd här! Jag har jobbat på Unga Allergiker nu i snart två månader och jag måste säga att jag stortrivs. Det jag gillar med det här jobbet är att få vara nära alla er medlemmar och lokalföreningar och ha mycket kontakt med er. Det jobb ni gör gör mig inspirerad och det är kul att får vara en del av det. Ungt engagemang är sjukt viktigt och jag gillar att få se det i lokalföreningarna.

Just nu håller jag på att förbereda för alla lokalföreningarnas årsmöten. Årsmötet är en av årets höjdpunkter i föreningar kan jag tycka, det är då medlemmarna får vara med och säga sitt och bestämma vad föreningen ska göra under året. Men det är också en chans att få testa på och se demokrati i praktiken. På årsmötet kan man få se hur lätt demokrati är. Och framförallt hur roligt det kan vara. Att hålla ett årsmöte behöver inte vara svårt eller tråkigt, det är precis vad ni själva gör det till! Låt er inte begränsas av mötesformalia eller andra teknikaliteter, se till att ha roligt och prata om det som ni vill prata om. Det viktigaste är att ni medlemmar bestämmer vad Ni vill göra under året. Det ni gör i era lokalföreningar är viktigt, oavsett om det handlar om att ordna en resa till ett vattenland eller skriva en insändare till lokaltidningen.

Jag har varit på många årsmöten sen jag började engagera mig ideellt i ungdomsorganisationsvärlden, och jag tycker det är väldigt roligt. Det är roligt att se vilka förslag som kommer upp och hur människor växer när någon lyssnar på dem. För mig är årsmötet något viktigt och inspirerande som gör att det bli roligare att jobba under året.

Alla medlemmar kommer att bli inbjudna till sin lokalförenings årsmöte som kommer vara någon gång innan sista mars. Oftast är årsmötet i samband med någon rolig aktivitet, UA värmland ska till exempel åka till Boda Borg på sitt årsmöte. Så ta chansen att säga vad du tycker och träffa din lokalförening. Har du frågor kring när just din lokalförening har årsmöte är det bara att höra av dig till mig!

/ Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar