fredag 28 januari 2011

Luftburen allergi på tåg

Häromdagen åkte jag tåg för ovanlighetens skull. Jag hamnade bredvid en parfymfabrik. Eller ja det var en tjej i 30-års ålder, men hon doftade som en hel fabrik.
Jag har tidigare inte haft svårt för starka dofter eller haft någon reaktion, men denna gång svullnade min vänstra kind upp. Inte den högra bara den vänstra som var vänd mot tjejen bredvid.
Jag märkte efter ett tag att det kändes som hon luften blev tyngre att andas, precis som när man kommer in i ett rum utan fönster som inte vädrats på ett tag.
Jag vet inte alla reaktioner som finns på luftburen parfymallergi, men det var ju en reaktion jag fick. Om inte på parfymen så på något annat i närheten. All konsumtion av allergiframkallande produkter eller ätbart borde därför totalförbjudas på tåg. Jag menar, jag har aldrig fått en reaktion på parfym förut, men nu fick jag det. Helt plötsligt. Och det är ju så det kan ske. Helt plötsligt från ingenstans blir man dålig och sitter man dessutom på ett tåg så kan det ju vara svårt att få rätt hjälp snabbt. Men när ska alla andra förstå detta?!

// Sofie

1 kommentar:

  1. Att totalförbjuda mat på tåg tror jag blir svårt. Däremot kunde man ha en speciell vagn för allergiker där inget ätbart får medföras eller starka parfymer för den delen.
    Det finns människor som av olika anledningar måste äta på tåget och det måste också respekteras,
    Jag är själv allergiker och har upplevt svårigheter.

    SvaraRadera