onsdag 26 augusti 2009

den förvirrande grisen

Har du också sett och hört rubrikerna de senaste månaderna, men inte mera? Vet du om du bör vaccinera dig mot svininfluensan? Jag visste varken ut eller in och tog mig en titt på smittskyddsinstitutets hemsida, som gav mig ett enda vettigt svar.

På smittskyddsinstitutets hemsida kan man läsa om svininfluensan/”den nya influensan”/Influensa A(H1N1). Bland annat så hänvisas man till en frågor&svar-sida hos krisinformation.se som är fylld av de vanligaste frågorna kring influensan.

Jag har tidigare inte tänkt så mycket på influensan, funderat lite på om jag ska vaccinera mig eller inte men inte alls mycket mera. Nu har skolorna börjat och folk är tillbaka efter semestern och influensan spås sprida sig fortare och flera väntas insjukna. Oj, kanske är det dags att läsa in sig lite mera och förstå vad det kan innebära för mig. Tidigare i somras kunde jag läsa i tidningen att man som astmatiker är i farosonen och bör vaccinera sig, och man borde ta dessa råd på allvar. Men trots det så har jag inte gjort något mer än att tänka lite granna på det.

I alla fall, på den här frågot&svar-sidan så finns det en fråga som lyder: Hur kan influensan påverka astmatiker? Och inte blir jag särskilt klokare av svaret, ”Svår astma kan vara en riskfaktor för att influensasjukdomen blir svårare”. Okej. Hur ska jag veta om jag bör vaccinera mig eller inte, eller borde jag ens oroa mig? Är chansen större att jag bryter benet när jag kliver på den morgontrånga spårvagnen kanske? En annan fråga rör de som har kroniska sjukdomar, och vad de bör göra. Svaret då blir att jag ska ta kontakt med min behandlande läkare för att få svar. Astma är ju en kronisk sjukdom, så då borde jag alltså ringa min läkare. Samma sak gäller för allergiker. Är du äggallergiker dessutom så kan du bli förvirrad av den här sidan av frågor och svar, då det förekommer olika svar i olika frågor om ägg och vaccin. Hur har de tänkt egentligen?

Jaa, om du, som jag, inte blir så klok av den här sidan så rekomenderar jag dig starkt att ta kontak med din läkare för att få svar på dina frågor. Det ska jag i alla fall göra!


Hoppas du finner svar och förblir frisk!
//Joanna

1 kommentar:

  1. Jag tycker att myndigheterna har varit relativt raka med information med tanke på den den knapphändiga info som finns om detta nya virus. Det står att en astmatiker riskerar, mer än icke-astmatiker, att bli svårt sjuka i Influensa. Eftersom att influensa är en sjukdom som infekterar andningsorganen ar det nog ganska sotr risk att du med astma har stor chans att drabbas hårdare än någon utan astma. Att vaccinera sig handlar inte om ett ansvar mot dig själv, utan ett ansvar gentemot andra. Du kanske inte blir sjuk, men du kanske smittar någon som blir det! I vanlig influensa som återkommer årligen smittas 5-10 % av befolkningen. I en influensapandemi smittas 20-40%. Det är av yttersta vikt att vi som privatpersoner, organisationer, myndigheter och företag gör allt i vår makt för att lindra effekterna av denna kris. Mitt råd till dig är att du absolut ska vaccinera dig, och att a alla astmatiker borde göra det. Inte minst för att förhindra risken att bli svårt sjuk, ligga i respirator och kanske avlida, utan också för att hindra smittspridningen och hjälpa samhället att hantera effektera av en influensapandemi (som inträffar under stor lågkonjuktur...)!

    Stay healthy!

    SvaraRadera