fredag 28 augusti 2009

Flyt på resan!

Precis som alla andra allergibarn har jag av och till, mer eller mindre, under min uppväxt blivit överbeskyddad av mina föräldrar. Naturligtvis i all välmening, då de varit oroliga för att jag ska bli sjuk.

Mina föräldrars oro har nog varit störst i samband med utlandsvistelser när det kan vara svårt att få lokalbefolkningen att förstå allvaret med matallergi, läsa innehållsförteckningar, sätta sig in i de lokala sjukvårdsrutinerna osv. Och jag har också blivit sjuk, såväl på hemmaplan, som i grannbyn och utomlands. Så när jag under årets semester skulle bege mig till Sardinien, strax väster om Italien, hördes viss oro i mammas röst. Trots att jag vid det här laget inte är något ”barn” och trots att jag flertalet gånger varit utomlands med mina allergier.

Men ur allergisynpunkt var denna resa annorlunda. Den var ren och skär ”allergilyx”.

Lyxen som denna resa bestod i var flera: dels hyrde jag och min livskamrat en lägenhet där vi kunde laga vissa måltider själva. Personalen i matbutikerna var mycket hjälpsamma och trevliga, även om deras engelskakunskaper inte var de allra bästa. Dels hyrde vi av en svensk kvinna och hennes sardiske make, där den förstnämnde såväl talade som skrev både svenska och italienska flytande. Med vår tillfälliga ”hyresvärdinnas” hjälp författades ett dokument där det på italienska förklarades att jag kan dö av att inta minsta spår av mjölk, ägg och allt det där. Jag fick också en ypperlig guidning av de italienska delikatesserna, för att veta vad jag ur allergisynpunkt skulle undvika. Allt detta sammantaget gjorde att jag faktiskt kunde smaka en hel del inhemsk mat och njuta av en massa godsaker, helt utan ett enda allergiskt utslag på hela veckan!













Som om det inte vore nog med lyxen: vår svensk/sardiske hyresvärdinna skrev dessutom längst ned på min allergilista att jag är generalsekreterare för ett allergiungdomsförbund i Sverige. Så nu har jag gjort reklam för UA även på Sardinien!

Med vänliga hälsningar

Madeleine

Segretaria generale
della unione nazionale svedese
dei giovani allergici

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar