onsdag 26 augusti 2009

Tack Stockholms stad, men det var på tiden

I DN idag kan man läsa att från och med den första maj nästa år så kommer Stockholms stads anställda inte få röka under arbetstid, precis som i 33 av landets andra kommuner. Det tycker jag är ett jättebra initiativ som jag hoppas ge goda effekter. Det är inte bara en ekonomisk fråga, där kommunen inte ska behöva betala sin anställdas rökpauser. Till exempel så kommer också barnen på dagis och i skola slippa sina lärares röklukt och minst sagt äckliga andedräkt. Även de äldre inom omsorgen kommer att slippa denna hemska rökluft. Det är inte hälsosamt att varje dag utsättas för den ofrivilliga passiva rökningen, och framför allt inte inom skol- och äldreomsorgen. Barn och ungdomar har skolplikt och äldre tas hand om inom äldreomsorgen, det är alltså där vi vistas dagligen och då ska man inte behöva utsättas för passiv rökning. Dessutom så gynnas ven rökarna av detta beslut och slutar förhoppningsvis sluta röka.

Man kan, likt Abdo Goriya (S), ledamot av fullmäktige och ordförande i socialnämnden, tycka att detta är ett integritetskränkande beslut. Men där håller jag inte med, inte alls på långa vägar. Vem eller vilka är det som är integritetskränkande? Rökarna eller de som ofrivilligt tvingas ta del av den dåliga miljön? Vad jag förstår så kan Abdo Goriya veta hur det är för oss astmatiker som dagligen får ta del av en luft som gör oss sjuka. Kanske får jag ta och ringa upp honom i morgon och fråga hur han tänker. Han själv kan ju inte må så bra, som röker ett paket om dagen…

Det här är en fråga som jag tänkt på ett par år. För två år sedan när jag jobbade heltid på en arbetsplats som präglades av högt tempo och stress kände jag mig flertalet gånger per dag diskriminerad. Där var det nämligen så att man fick ta rökpaus för att ”stressa ner” utan att behöva ta rast och stämpla ut. Så folk fick gå ut runt hörnet och röka och få betalt för det, medan vi icke-rökare fick jobba för flera. Orättvist? Ja visst. Behövde jag uträtta ett behov på toaletten fick jag höra att det var okej om jag skyndade mig, men rökarna fick minsann uträtta sina behov lite när som helst. I stort så skulle man kunna säga att rökarna tjänade mer än oss, då de fick ta flera raster medan vi andra fick jobba hårdare. Det stör mig. Rökare ska minsann inte gynnas. Därför välkomnar jag Stockholms stads beslut (men det hade ju ha kommit tidigare) och önskar att Sveriges övriga 256 också tar efter, ju snarare desto bättre! Håller du inte med?


På återseende!
//Joanna, ordförande

2 kommentarer:

  1. Bra Joanna!

    /Særbo

    SvaraRadera
  2. Skäms lite över den socialdemokratiske ledamoten. Antagligen är han inte särskilt insatt i socialdemokratins ideologi (pinsamt - jag som ssuare vet bättre..). Man har rätt till sin frihet om den inte inkräktar på någon annans. Första grundpelaren.

    Bakläxa, Abdo Goriya!

    ps. Skitbra, Joanna.

    SvaraRadera