onsdag 9 februari 2011

Kära Medicin

Allergin.....
Den har aldrig svikit mig. Senast den visade sig var för ungefär 2 veckor sedan. Jag hade varit hemma hos två kompis för att prova deras nya wii-spel. Vi dansade och hade roligt när jag började känna att jag fick svårt att andas. Jag hade hela dagen känt mig lite halvsjuk men inte riktigt brytt mig om det. Så här hade jag känt mig innan också men då hade ingenting hänt. Så jag tänkte inte på det, men det blev värre så jag tog min akutmedicin. Men den hjälpte inte och min hals svullnade upp så att jag knappt kunde prata. Min ena kompis ringde min mamma och bad henne komma till deras lägenhet som endast var några hundra meter bort. Hon kom och mötte mig halvvägs och mina kompisar följde med mig. Men när jag gick med min mamma på väg hem med mina kompisar i synhåll så kände jag mig väldigt yr. Jag frågade mamma om jag kunde sätta mig ner på den kalla trottoaren. Det gjorde jag. Men sedan kommer jag inte ihåg mer. Det enda jag minns sen är att allt blev svart. Så nu skriver jag vad min mamma har berättat för mig. Hon ringde efter ambulans och den kom efter några långa minuter hos mina kompisar som var helt förstörda. Jag vaknade sedan på sjukhuset av att jag frös väldigt, väldigt mycket. Men de gav mig medicin och jag fick åka hem den natten.

Men det slutade inte där.

Jag skulle sedan på återbesök hos min doktor 4 dagar efteråt. Jag fick mäta min lungkapacitet som jag alltid gör. Och min syreupptagningsförmåga var på 39% av 100! Min doktor blev då jätteorolig och sa till mig att jag skulle inhalera i en nebulisator varje morgon och kväll. Och arrogant som jag var gjorde inte det. Men idag var jag hos doktorn igen och fick ett uppvakande. Han sa att om jag inte inhalerar så skulle min syreupptagningsförmåga snart vara under 20%.

Så jag lärde mig en läxa...
/Sofia O.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar