fredag 25 februari 2011

Skolor alltså! Suck, DUBBELSUCK!

Den senaste tiden har jag fått mail om att den svenska skolan inte riktigt sköter sig när det kommer till allergi och astma. Jag får mail av medlemmar som har svårt att delta i undervisningen och överhuvudtaget vistas i skola på grund av sin doftöverkänslighet. Skolan gör ingenting för att förbättra miljön, INGENTING.
Jag kommer ihåg när jag själv gick i skolan och jag ibland fick fil att äta till lunch. FIL! För att de hade glömt min ”allergimat”, tur för dem att jag ännu inte blivit laktosintolerant. Att anse att en tolvåring ska orka en hel skoldag med endast fil och flingor i magen är absurt. Jag har även blivit serverad torra biffar utan sås och fått höra att jag kan ta samma sås som tillhör fisken. Tur att jag själv insåg att det var fiskleverolja i såsen och att jag inte kan äta den heller. Jag är väldigt allergisk mot fisk nämligen. Jag slutar andas om jag får i mig det. Att jag inte tålde fisk förstod de (nästan alltid) på skolan, men att koppla det till att jag förmodligen inte tål fiskleverolja i så fall var för svårt. Lova mig att säga ifrån om skolan inte hjälper er eller hör av er till skolinspektionen.

// Sofie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar