tisdag 13 augusti 2013

Veckans medlem - Joanna

Unga Allergiker har många fantastiska medlemmar. Det är medlemmarna som är basen, ryggraden, hoppet och framtiden i UA. Det är medlemmarna som skapar och utvecklar föreningen. Här på bloggen presenteras några av våra fina medlemmar i en kort intervju. En varje vecka.
Joanna
Veckans UA-medlem heter Joanna Fehler. Hon är 25 år, bor i Göteborg och hör till UA Västs lokalförening. Tidigare har hon suttit i förbundsstyrelsen som ledamot och ordförande. Här svarar hon på några frågor om sin relation till Unga Allergiker.
Hur länge har du varit med i UA? Sedan 2002, tror jag.
Hur kom du i kontakt med UA? Min astma/allergiläkare på SÖS tipsade mig om UA.
Vad är det bästa med UA? Det finns mycket som är bra med UA. Genom UA kan man träffa andra ungdomar utan att känna sig annorlunda eller besvärlig pga sin astma eller allergi och göra saker man inte gjort innan. UA har varit jättebetydande för min personliga utveckling genom åren på det sättet och jag har genom UA träffat vänner som är de bästa jag har. En annan sak som är bäst med UA är den möjlighet som man som medlem har att vara aktiv – att få möjlighet att påverka, allt ifrån sin egen situation på skolan till politiker och andra beslutsfattare. UA’s påverkansarbete är fantastiskt!
Varför borde fler gå med? Jag tycker alla borde vara medlemmar i UA för att den sociala gemenskapen och utvecklingen är så givande och för att UA gör stor skillnad för många i vardagen. Om man inte är astmatiker/allergiker kan man vara medlem för att stödja verksamheten!
Vad är ditt bästa UA-minne? Det här är en jättesvår fråga. Får man välja flera minnen? Ett favoritminne är i alla fall mitt första läger, som var i Danmark för typ 10 år sen. Jag blev så himla inspirerad av de som var ledare på lägret och uppskattade deras engagemang – att de gjorde ett sånt bra läger för oss deltagare. Den upplevelsen påverkade mig att senare bli engagerad mer aktivt. Ett annat favoritminne är när jag var tillsammans med resten av styrelsen på Almedalsveckan första året, kan det ha varit 2010? Det var en intensiv vecka för en förstagångsbesökare i Almedalen, väldigt stressigt och lärorikt. Men det var även en upplevelse att möta så många olika personer som var intresserade av vårt arbete och våra frågor. Då kändes det verkligen som att vi nådde någonstans med UA’s påverkansarbete i ett större sammanhang och att det var ett avstamp för det som har hänt sedan dess. Det är jätteroligt att ha varit en del av det arbetet!
Vad vill du att UA ska göra mer av? Jag vet att UA jobbar hårt med att stötta det lokala engagemanget och de medlemmar som jobbar i lokalföreningarna. Det är jätteviktigt – för det är de som är medlemmarna, som ju är förbundets viktigaste del. Och, påverka mera! Alltid! Påverkansarbetet är min favoritdel i UA’s verksamhet.
Vilka frågor är viktigast för dig? Väldigt övergripande är det att våra medlemmar, eller ja, alla astmatiker/allergiker, inte ska begränsas i sin vardag utan ha samma möjligheter och förutsättningar som alla andra ungdomar att utvecklas och uppleva vad världen har att erbjuda. Som jag ser det är det därför viktigt att jobba mot de strukturer som idag förhindrar det, som bemötande och kunskap hos medmänniskor, lärare i skolan, arbetsgivare, företag osv. Dit når vi, tror jag, genom att bedriva påverkansarbete mot politiker och beslutsfattare som påverkar de miljöer som måste förändras.
Vad skulle du vilja göra för aktiviteter inom UA? Just nu är jag ju sugen på att vara på UA-läger! Vad är en sommar utan UA-läger?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar