tisdag 21 december 2010

Det som är självklart för vår generation

När jag flög flygplan för första gången tyckte jag det var konstigt att det fanns "rök ej"-symboler vid sätena. Vem är så dum att de röker på ett flygplan tänkte jag. När jag hade åldern inne att gå på krogen kunde jag inte förstå hur det någonsin varit tillåtet att röka inne i kroglokalerna - Vad äckligt det måste ha varit med all rök!

I natt åkte jag nattåg för att komma hem till Åre över julen. Jag vaknade dock med förvåning av utrop i högtalarna där tågkonduktören talade om att det minsann var förbjudet att röka på hela tåget - även i passagen mellan vagnarna. Det kändes väldigt ironiskt att ett sådant utrop skulle behövas. Jag är uppvuxen i den generationen där det är en självklarhet att man inte röker på flygplan, på krogen eller på tåg.

Många äldre verkar tycka det är läskigt och svårt att stifta nya lagar och förbud. Men jag kan av egen erfarenhet säga att om man växer upp med en lag eller ett förbud så blir det till en del av vardagen. Jag har aldrig ifrågasatt varför det är förbjudet att röka på tåg, det skulle bara vara idiotiskt om det inte var det.

Jag anser att allmänna platser borde vara rökfria. Det är ingen som mår bra av rök, passiv rökning påverkar oss ickerökare och hämmar oss allergiker/astmatiker vare sig vi vill det eller inte. Över 500 personer dör varje år av passiv rökning. Astmatiker kan inte gå på stan utan att utsättas för risken att bli sjuk av att andas in rök. För mig är det helt sjukt att det inte redan finns ett förbud mot rökning på allmänna platser. Om ett sådant förbud lagstiftades skulle kanske några i vår generation tycka att det var konstigt, men nästa generation skulle knappast ifrågasätta det. Och vilka är det som lever i framtiden? Jo nästa generation. Vi är skyldiga att ge dem en framtid där ingen behöver påverkas eller falla offer av andras dåliga vanor.

Hoppas ni får en riktigt trevlig och rökfri jul!
Önskar Nina, 2:e vice ordförande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar