torsdag 2 december 2010

Morgonradio i funktionalitetens tecken

I söndags fick jag en ovanligt bra upplevelse då jag låg och lyssnade på radio i min säng. Det var Victoria Öjefors, ordförande för Unga Synskadade, som var med i ett morgonprogram i radion. Där pratade hon bland annat om hur det är att leva med en funktionsnedsättning och om otillgängligheten här i Sverige. Det var väldigt intressant och tankeväckande!

Att informera om funktionsnedsättningar via radion är ett bra sätt att nå ut till allmänheten med information. Många av de problem man som funktionsnedsatt stöter på i vardagen grundar sig trots allt i oförståelse, varför det är så viktigt att folk får bättre koll på vad det innebär att leva med en funktionsnedsättning.

Victoria Öjefors har även varit och föreläst om tillgänglighet och synnedsättningar under Unga Allergikers Näven i bordet-konferens som var i november, varför jag tyckte det var extra roligt att få höra just hennes röst i radion. Det bevisade för mig att även vi från små och ideella ungdomsförbund kan göra våra röster hörda i den stora mediavärlden.

Jag ser fram emot den morgon då jag kan lyssna på radion när representanter från Unga Allergiker berättar om nötter och rökning på allmänna platser, oförståelse av lärare och hur det är att inte bli tagen seriöst för sina allergier. Till dess ska jag lyssna på Victoria Öjefors snack i radion en gång till. Gör det du också på den här länken: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3328&artikel=4204877

//Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar