tisdag 28 december 2010

Finns rökrum kvar?

Igår fick jag ett mail från Erika Ö i styrelsen som hade hittat en notis i Sydsvenskan om att Riksdagen nu ska stänga sina rökrum, och rökare numer ska få röka utomhus.

Det fick mig att börja fundera. Finns rökrum fortfarande kvar?
Jag kan inte komma ihåg när jag senast såg ett rökrum. Jag vet att det fanns rökrum på mammas jobb när jag var yngre, och det här var när jag fortfarande gick på lågstadiet (så det är ju ganska länge sen nu...). Men att det skulle finnas rökrum år 2010, det hade jag aldrig trott. Det kan väl inte vara så att det är någon som inte är medveten om att rök som stängs in i ett rum kommer smita ut så fort dörren öppnas?

Riksdagens hemsida kan man läsa att möjligheten om rökfria lokaler i riksdagen ska undersökas. Det ska alltså undersökas om det är möjligt att ha rökfria lokaler där folkets främsta företrädare arbetar? Ska det inte vara så att Riksdagen ska vara tillgänglig för folket?

Motionen om en rökfri-Riksdag är för mig en självklarhet, är det det för dig? Och framförallt när ska det bli en självklarhet för riksdagen?

/Erika S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar